door BUFF » do 04 feb, 2010 11:01 am
Ik heb wat zitten rondneuzen hier maar bij wil het belletje nog niet rinkelen (althans, zo wil een van de 2 adviseurs ons doen geloven).
Situatie: ondernemersstel (zij 36, hij 42, 2 piepjonge kinderen, 3e op komst), goed lopende zaak in NL, eigen vermogen ongeveer 85.000, plus overwaarde huis, geschat 20.000. Waarde van de zaak wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Oude huis staat nog te koop. Aankoop van een woning in Duitsland net over de grens, prijs 145.000 k.k. (inclusief kosten ongeveer 161.000). Omdat wij ondernemers zijn wordt er maximaal 85% gefinancierd. Wij willen het huis verbouwen voor 69000, waardoor de totale financieringsbehoefte op 230.000 komt. Dat betekent dat wij ongeveer 34.500 + kosten koper = (ruim) 50.000 zelf moeten inleggen. Wij hebben nog voor ongeveer 23 jaar rente aftrek.
Wij hebben 2 opties:
1.) 179.000 euro Annuiteiten hypotheek 4,4% 10jr. 865 bruto per maand. (na 10 jaar ruim 25.000 afgelost), eigen inleg 51.000
2.) 230.000 euro Bausparvertrag-hypothek 5,4% (eigen inleg 50.000, deze komt in een bausparvertrag tegen 1.95%, waarvoor wij de laatste 50.000 van de hypotheek tegen eenzelfde rentepercentage krijgen, waardoor de rente op 5,4% uitkomt), per maand bruto 1.035,00 + 100,00 per maand in een spaarverzekering tegen minimaal 3%: na 10 jaar minimaal 13.979,00 gespaard. De constructie is enigszins vergelijkbaar met spaarhypotheek: maximale renteaftrek. De rente is echter ook 22,7% hoger. Zijn wij nou gek? Dit is toch sowieso duurder? Bovendien hebben wij in de periode dat deze hypotheekvorm goedkoper zou moeten zijn (de laatste jaren van deze hypotheek) juist geen renteaftrek meer. Een concrete berekening van de 2e optie krijg ik echter niet van de adviseur omdat "er in de Duitse computerprogramma's geen berekning is voor renteaftrek. "Bullshit" denk ik dan, en bovendien begint hij nu wel te heuen, wil alvast naar de notaris voor het kaufvertrag maar dat doen we natuurlijk pas als we de financiering rond hebben.
Wat zien wij dan over het hoofd, want adviseur 2 is er van overtuigd dat voorstel 1 direct in de prullenbak hoort en dat wij voor maximale aftrek moeten gaan. Ik ben echter van mening dat een aflossingsvrije hypotheek met name in de laatste 10 jaar zijn waarde bewijst (eigenlijk: naar mate de tijd verstrijk steeds meer t.o.v. een annuiteit, maar dat voordeel wordt juist pas in die laatste jaren steeds groter). In die laatste jaren hebben wij echter geen renteaftrek meer. Bovendien heeft het ons inziens niet zo veel nut om een volle procentpunt rente meer te betalen... Als die rente nu ook 4,4% was, was het al een ander verhaal geweest, maar dan nog zou ik verstandelijk gezien voor die annuiteit gaan. Bovendien zou het maar zo kunnen dat we over 10 jaar bijvoorbeeld ineens naar Spanje verkassen o.i.d.
Elk goed onderbouwd advies is welkom.