bkr toetsing voor of na offerte?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

bkr toetsing voor of na offerte?

Berichtdoor jane86 » do 21 jan, 2010 4:44 pm

Hallo allemaal,

ik ben bezig met de aankoop van een huis en heb de volgende vraag:

Mijn hypotheekadviseur heeft een offerte aangevraagd bij de ING.
Die offerte is reeds binnen.
Mag ik er dan vanuit gaan dat er geen onwenselijke notaties geregistreerd staan bij het bkr,
of word dit pas na indiening van getekende offerte gecheckt?

Ik weet dat deze vraag vaker word gesteld ( heb al gezocht op forum), maar er zijn veel wisselende onduidelijke antwoorden.

Graag wil ik dus weten, als de ING offerte opstuurt, is dan de BKR toetsing al uitgevoerd?

Ik hoop dat iemand mij een zeker antwoord kan geven.

groet,

Jane
jane86

Re: bkr toetsing voor of na offerte?

Berichtdoor hofrand5892 » do 21 jan, 2010 4:51 pm

Jane,

Voor uitbrengen van offerte. Als er een offerte is uitgebracht is er blijkbaar niets gevonden.

Maar voor passeren zal men nogmaals een check doen dus geen kredieten sluiten tot na passeren.

Mvg,

Trader648
hofrand5892

Berichtdoor jane86 » do 21 jan, 2010 4:53 pm

haha nee dat was ik niet van plan, ook zit ik lang niet aan mijn max. voor hypotheek bedrag.

Maar wat fijn, weet ik dat eindelijk zeker.
Ik hoorde allemaal horrorverhalen, dus was toch wel gespannen hierover!

bedankt!
jane86

Berichtdoor fransjan » do 21 jan, 2010 6:25 pm

je kan alleen gespannen zijn Jane ,als je iets te vrezen hebt ???

de hororverhalen zijn er alleen als mensen onzorgvuldig of onregelmatig betaald hebben ..
fransjan

Berichtdoor jane86 » do 21 jan, 2010 10:56 pm

ja daar heb je gelijk in.
nouja ik heb wel eens een aanmaning gekregen (daarna meteen betaald), vandaar.
Maar als de offerte gestuurd is, was er blijkbaar niets aan de hand :)

of wil je met bovenstaand bericht aangeven dat bkr wellicht toch niet getoets hoeft te zijn ookal is
offerte binnen?
jane86

Berichtdoor Makukoe » vr 22 jan, 2010 7:42 am

jane86 schreef:of wil je met bovenstaand bericht aangeven dat bkr wellicht toch niet getoets hoeft te zijn ookal is
offerte binnen?

Als je er toch slecht van slaapt kun je zelf via een bank controleren of je achterstandscoderingen hebt staan. Kost vijf euro maar als het een hoop onrust scheelt wel de moeite waard... :)
Makukoe

Berichtdoor bolleboris » vr 22 jan, 2010 9:31 am

Interessant, en in het geval van ondernemers, als een bank een reken-inkomen heeft berekend uit de jaarcijfers van een ondernemer, en men zegt dat alles goed is en de offerte opgesteld kan worden, heeft men dan ook al de BKR check gedaan, of doet men dat pas echt als de offerte opstellen ?
bolleboris

Berichtdoor jane86 » vr 22 jan, 2010 10:50 am

ja dat kan ik wel opvragen inderdaad, maar over een weer hoor ik toch of de hypotheekaanvraag is goedgekeurd!
:D
jane86

Berichtdoor fransjan » vr 22 jan, 2010 12:16 pm

in aantal gevallen ,wil de bkr toetsing wel eens anders uitpakken ,een verkeerde geboortedatum of huisadres of een geldverstrekker ,die alleen toetst op huisadres en niet op naam en geboortedatum ,zijn zaken die weleens voorkomen ..

dus ga op zeker

geld ook voor jou Boris ,alleen even opletten dat er voor zakelijke kredieten die in de jaarstukken zijn opgenomen ,voor de hypotheek iets anders uitpakt,maar dat weet je adviseur wel ..
fransjan

Berichtdoor bolleboris » vr 22 jan, 2010 12:46 pm

fransjan schreef:in aantal gevallen ,wil de bkr toetsing wel eens anders uitpakken ,een verkeerde geboortedatum of huisadres of een geldverstrekker ,die alleen toetst op huisadres en niet op naam en geboortedatum ,zijn zaken die weleens voorkomen ..

dus ga op zeker

geld ook voor jou Boris ,alleen even opletten dat er voor zakelijke kredieten die in de jaarstukken zijn opgenomen ,voor de hypotheek iets anders uitpakt,maar dat weet je adviseur wel ..

Hallo Fransjan,

Ik weet dat ik geen BKR-notering heb, en er zijn ook geen zakelijke kredieten aanwezig. Het was meer een hypothetische vraag, wanneer men nou die BKR check doet bij ondernemers.
Is dat voor dat men een reken-inkomen bekend maakt, of daarna pas. Alle stukken waren opgestuurd, en de bank kwam met een reken-inkomen die royaal is. Mijn vraag is dus, heeft men voor die tijd, tijdens het bekijken van de jaarstukken, een check gedaan of doet men het pas als men de offerte maakt.

Gr, Boris
bolleboris

Berichtdoor jane86 » vr 22 jan, 2010 12:51 pm

heb ik weer het geluk van een niet veel voorkomende achternaam :wink:

maar er is hier niet toevallig van ING aanwezig, die mij een definitief antwoord op de vraag kan geven?
jane86

Berichtdoor fransjan » vr 22 jan, 2010 1:41 pm

is je adviseur overleden ???
fransjan

Berichtdoor bolleboris » vr 22 jan, 2010 2:08 pm

fransjan schreef:is je adviseur overleden ???

Waarom bestaat dit forum dan? Gewoon voor de sier ? Toch ook om informatie te verkrijgen neem ik aan. Mijn bank bijvoorbeeld wilde hierover geen uitspraken doen.
bolleboris

Berichtdoor Tukker » vr 22 jan, 2010 2:23 pm

bolleboris schreef:
fransjan schreef:is je adviseur overleden ???

Waarom bestaat dit forum dan? Gewoon voor de sier ? Toch ook om informatie te verkrijgen neem ik aan. Mijn bank bijvoorbeeld wilde hierover geen uitspraken doen.

Beste Boris,
Ik ga er voor het gemak van van uit, dat je door hebt dat de adviseurs die op dit forum de vragenstellers helpen geen specifieke dossierkennis hebben. Dus niet weten of de adviseurs van Jane en jou vooraf een BKR toetsing hebben gedaan. Het enige juiste antwoord hebben jullie allebei al gehad. Het is wel gebruikelijk dat vooraf BKR wordt getoetst. Wil je het zeker weten, vraag je adviseur. En waarom zou hij antwoord weigeren?
Lijkt me onzin.

Doorvragen is dus zinloos en hoewel een beetje bot en direct, kan ik de wedervraag van Fransjan best begrijpen.

Tukker. moderator
Als twee mensen het volledig met elkaar eens zijn heeft er (waarschijnlijk) slechts één nagedacht. (Conrad Adenauer)
Tukker

Berichtdoor fransjan » vr 22 jan, 2010 8:37 pm

beste Boris

je mag sommige zaken raar vinden ,maar wat echt vreemd is ,dat je eigen bank ,geen uitspraken wil doen over jou specifieke bkr toetsing en dat is pas vreemd ..

want als ze een beetje handig zijn ,gaan ze niet een aantal uren in jou stukken zitten wroeten ,als achteraf blijkt dat je een zware bkr codering hebt ...

in de dagelijkse praktijk vragen de meeste klanten nooit of hun bkr status is getoetst ,van de zakelijke klanten ,is het percentage nog geen 1% ,dus zoals eerder uitgelegd ,alleen zij ,die denken dat er een probleem kan zijn ,stellen deze vraag ..
fransjan

Volgende

Keer terug naar Hypotheek