Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mooggie
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 11:03 pm

Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Mooggie »

Hallo,

Ik vraag me af hoe hypotheekverstrekkers omgaan met een 'payroll' arbeidscontract. Dit is een contractvorm die in tussen loondienst en zzp-er in zit.

Het komt erop neer dat je als werknemer zelf een contract maakt met een opdrachtgever waarbij je een bepaald uurtarief en een aantal werkuren per week afspreekt. Het payroll bedrijf (soort administratiekantoor, waar je dan ook een contract mee maakt) gaat vervolgens voor ca. 5% van het uurtarief facturen naar de opdrachtgever versturen en voor jou salarisstroken regelen waarbij ze dan netjes alle sociale verzekeringspremies/loonbelastingen inhouden. Voordeel hiervan is dat voor een langere periode (bv. 2 of 3 jaar) voor dezelfde opdrachtgever kan werken zonder 'problemen' te krijgen met de belastingdienst.

Ik ben zelf momenteel in loondienst en overweeg deze contractvorm omdat ik daarmee ca. 50% kan stijgen in bruto salaris :D . Alleen wil ik binnen 1 a 2 jaar dus ook gaan verhuizen (en huidige hypotheek aanzienlijk ophogen) en ik vraag me af of hypotheekverstrekkers dan 'moeilijk' kunnen doen omdat ik nog niet 3 jaar (ala zzp) binnen die nieuwe contractvorm aan de slag ben.

Groet,
Mooggie
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door fransjan »

die doen er dus gewoon moeilijk over ...

fraude gevoelig systeem en in jou geval ,weinig historie
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Superkees »

Vergeet die payrol, en doe moeite om meer werk binnen te halen. De belastingdienst is weinig kritisch, maar mocht je toch een opmerking krijgen, dan is het goed als je tenminste kunt aantonen dat je je inzet voor meerdere opdrachtgevers.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Makukoe »

Superkees schreef:Vergeet die payrol, en doe moeite om meer werk binnen te halen. De belastingdienst is weinig kritisch, maar mocht je toch een opmerking krijgen, dan is het goed als je tenminste kunt aantonen dat je je inzet voor meerdere opdrachtgevers.
Als je meer dan 70% van je inkomen bij 1 werkgever haalt zal het niet meevallen om een VAR-WUO te krijgen.
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Superkees »

Ik heb er gewoon weer ├®├®n gekregen. Vorig jaar zat ik onder de 70% met minder dan drie opdrachtgevers, dit jaar naar verwachting er weer boven. Ik ken verschillende ZZP-ers die jaar in jaar uit voor ├®├®n opdrachtgever werken en wat klusjes er naast doen. En ik ken ook nog wel wat mensen die jaar in jaar uit als BV slechts ├®├®n en de zelfde opdrachtgever hebben. Op papier mag het allemaal niet, maar in de praktijk wordt een VAR-WUO vrij makkelijk verkregen.

Zie het een beetje positief naar je zelf en verwacht sowieso altijd tenminste 3 opdrachtgevers per jaar (wel een beetje moeite voor doen). Verder aangeven dat je risico loopt, dat je factureert en dat je reclame maakt, dan ben je al een heel eind.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Makukoe »

Ik snap heel goed dat je gemakkelijk een VAR-WUO kunt krijgen als je de aanvraag optimistisch invult. Ik zie echter hier de gevallen waarbij de belastingdienst achteraf met de naheffing komt. En da's niet fijn, dat kan ik je wel vertellen.
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Hypotheekverstrekking bij 'payroll' arbeidscontract?

Bericht door Superkees »

Het hangt behoorlijk af van de brache en het soort werkzaamheden. In mijn branche is een projectduur van meer dan een jaar eerder regel dan uitzondering. Een tegelzetter die elke week een andere badkamer doet, wordt strenger behandeld.

In de praktijk kun je zeker als starter best twee jaar op een klus blijven zitten. Zijn het meerdere klussen naast elkaar voor de zelfde opdrachtgever, dan kun je eventueel per klus een overeenkomst sluiten. Als je elk jaar ergens halverwege van opdrachtgever wisselt, heb je in dat jaar al twee opdrachtgevers en werk je minder dan 70% voor ├®├®n opdrachtgever. Dan hoef je er nog maar ├®├®n klusje bij te scoren en heb je gegarandeerd geen problemen met de belastingdienst.

Alles beter dan zo'n payrol-systeem.
Plaats reactie