samenwonen in zijn koophuis

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bagatt
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 sep, 2008 3:12 pm

samenwonen in zijn koophuis

Bericht door bagatt »

Hallo, hierbij een hypotheek gerelateerde vraag. Graag jullie advies.

Mijn vriend heeft koopwoning en ik trek komt bij hem in. Ik heeft momenteel een huurwoning. Hij heeft het huis enkele jaren geleden gekocht en in het kader van delen van huislasten vraag ik me af a) wat eerlijk/ reëel is om samen te betalen en b) wat de belastinggevolgen hiervan kunnen zijn? In detail:

A) Dat je normale gebruikskosten van een huishouden verdeelt over twee spreekt voor zich (zoals gas, water, licht, inboedelverz). Maar hoe zit het met de kosten van hypotheek. Hij is en blijft 100% eigenaar van zijn huis. De kosten van hypotheek zou je kunnen splitsen in rentelasten en aflossing. Zou je hierbij de aflossing (en opstal verzekering) als eigenaarslast kunnen zien en dus voor zijn rekening, en het rentegedeelte als een soort gebruikskosten (vergelijkbaar met huur) en dit verdelen over beide portemonnee's? Of is dit niet eerlijk/ reëel en zou hij alle hypotheek kosten voor zijn rekening moeten blijven nemen?
B) Stel dat we de rente lasten van de hypotheek delen over onze gezamenlijke portemonnee, wat zijn dan de belastingtechnische gevolgen bij verkoop? Heb ik dan bijgedragen aan de hypotheek en heb ik hiermee aanspraak op een gedeelte van mogelijke overwaarde van het huis als we volgende stap maken naar een gezamenlijk gefinanceerd koophuis. Niet dat ik bang ben voor een einde van onze relatie, maar het is prettig om een berekening van eerlijke verdeling te kunnen maken.

Alvast bedankt voor een reactie.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door Adviseur hypo »

bagatt schreef:a) wat eerlijk/ reëel is om samen te betalen en b) wat de belastinggevolgen hiervan kunnen zijn?
B) Stel dat we de rente lasten van de hypotheek delen over onze gezamenlijke portemonnee, wat zijn dan de belastingtechnische gevolgen bij verkoop? Heb ik dan bijgedragen aan de hypotheek en heb ik hiermee aanspraak op een gedeelte van mogelijke overwaarde van het huis als we volgende stap maken naar een gezamenlijk gefinanceerd koophuis.
Bagatt,
wat eerlijk is, dat is niet aan te geven. het is maar net wat je afspreekt en waar je je beiden prettig bij voelt. Ik denk als je dit aan 10 mensen vraagt, dat je ook 10 verschillende antwoorden krijgt.
Inzake de belasting. Jij bent geen eigenaar. Er zijn voor jou dus ook geen directe gevolgen bij verkoop. Wel kun je in een samenlevingscontract afspreken dat je vanaf nu de helft van de kosten voor je rekening neemt, dat het huis nu x waard is en dat je bij einde relatie of verkoophuis het verschil tussen de waarde dan en x gaat delen.

Als je langer dan 6 maanden samenwoont mag je wel overigens de rente-aftrek verdelen (ondanks het feit dat je vriend 100% betaalt). Dat gaat dan wel ten koste van jouw 30 jaars termijn
bagatt
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 sep, 2008 3:12 pm

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door bagatt »

wat eerlijk is, dat is niet aan te geven. het is maar net wat je afspreekt en waar je je beiden prettig bij voelt. Ik denk als je dit aan 10 mensen vraagt, dat je ook 10 verschillende antwoorden krijgt.
Inzake de belasting. Jij bent geen eigenaar. Er zijn voor jou dus ook geen directe gevolgen bij verkoop. Wel kun je in een samenlevingscontract afspreken dat je vanaf nu de helft van de kosten voor je rekening neemt, dat het huis nu x waard is en dat je bij einde relatie of verkoophuis het verschil tussen de waarde dan en x gaat delen.

Als je langer dan 6 maanden samenwoont mag je wel overigens de rente-aftrek verdelen (ondanks het feit dat je vriend 100% betaalt). Dat gaat dan wel ten koste van jouw 30 jaars termijn
Dank voor je advies en juridische/ belastingtechnische raad. Maar om vanaf nu de helft van alle kosten op me te nemen, maakt dat we een samenlevingsovereenkomst moeten aangaan en ik ook zal meelopen in kosten en risico's van het huis. We willen het eigenlijk niet te lastig maken, en dus het eigendom en risico van huis bij hem laten. Maar ik kan toch ook niet helemaal niets betalen (behalve normale gebruikskosten als GWL, aangezien ik wel onderdak geniet en hij zijn huis met mij deelt), behalve via ingewikkelde afspraken, tussentijdse taxaties of mogelijk langs een notaris hoeven te gaan?

Als je rente aftrek gaat verdelen (zoals je hierboven suggereert), pakt dat in het algemeen gunstiger of ongunstiger uit, mbt belasting? Bijvoorbeeld: werkt het dan zo dat het gezamenlijk inkomen geldt en we wellicht in de hoogste belastingschaal terecht komen en dus meer aftrek zouden kunnen genieten?

Bij voorbaat dank voor alle reacties.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door fransjan »

het lijkt me verstandig om eens advies te gaan halen ,maar zoals adviseur hypo zegt ,zoveel mensen ,zoveel wensen .

belasting geeft niks kado ,dus als je samen de hypotheekrenteaftrek wil gaan gebruiken ,ben jezelf je eigen belastingvoordeel aan het opsnoepen en dit terwijl ,je aan de eventuele voordelen ,zoals waardestigingen etc ,geen rechten kan ontleden ..

vaak is niks afspreken ,nog veel lastiger ,maar dat is een ander verhaal ..
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door Adviseur hypo »

Of je spreekt een huur af, waarbij je niet in de winst/verlies deelt. Als je dan gaat trouwen iagvg gaat het alsnog naar beiden
Mooggie
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 11:03 pm

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door Mooggie »


Dank voor je advies en juridische/ belastingtechnische raad. Maar om vanaf nu de helft van alle kosten op me te nemen, maakt dat we een samenlevingsovereenkomst moeten aangaan en ik ook zal meelopen in kosten en risico's van het huis. We willen het eigenlijk niet te lastig maken, en dus het eigendom en risico van huis bij hem laten. Maar ik kan toch ook niet helemaal niets betalen (behalve normale gebruikskosten als GWL, aangezien ik wel onderdak geniet en hij zijn huis met mij deelt), behalve via ingewikkelde afspraken, tussentijdse taxaties of mogelijk langs een notaris hoeven te gaan?
Op die manier heb ik ook tijdje samen geleefd met mijn (inmiddels -ex) partner. Geen toeters en bellen en de partner betaalde alleen mee aan gas/water/elektra/tv/internet. Probleem was alleen wel dat de partner klaagde dat ze daardoor geen vermogen (overwaarde) kon opbouwen in een huis en dat ze zich niet echt een partner voelde maar meer huurder/gast omdat het huis dus 100% mijn eigendom was. Dit is trouwens ook een van de (onderliggende) redenen geweest waarom onze relatie uiteindelijk over is gegaan.
hypocreek

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door hypocreek »

Mooggie schreef:

Dank voor je advies en juridische/ belastingtechnische raad. Maar om vanaf nu de helft van alle kosten op me te nemen, maakt dat we een samenlevingsovereenkomst moeten aangaan en ik ook zal meelopen in kosten en risico's van het huis. We willen het eigenlijk niet te lastig maken, en dus het eigendom en risico van huis bij hem laten. Maar ik kan toch ook niet helemaal niets betalen (behalve normale gebruikskosten als GWL, aangezien ik wel onderdak geniet en hij zijn huis met mij deelt), behalve via ingewikkelde afspraken, tussentijdse taxaties of mogelijk langs een notaris hoeven te gaan?
Op die manier heb ik ook tijdje samen geleefd met mijn (inmiddels -ex) partner. Geen toeters en bellen en de partner betaalde alleen mee aan gas/water/elektra/tv/internet. Probleem was alleen wel dat de partner klaagde dat ze daardoor geen vermogen (overwaarde) kon opbouwen in een huis en dat ze zich niet echt een partner voelde maar meer huurder/gast omdat het huis dus 100% mijn eigendom was. Dit is trouwens ook een van de (onderliggende) redenen geweest waarom onze relatie uiteindelijk over is gegaan.

Grappig, ik bevind me in een soortgelijke situatie, echter is mijn partner niet veeleisend maar voel wel dat ze het liefst wilt dat we samen een huis hebben ipv dat het huis alleen van mij is. Ik zit ook te denken om het huis te verkopen en samen een huis kopen. Echter vraag ik me af of je dit kan vastleggen. Dus dat jij bijvoorbeeld 75% inbreng hebt en je partner 25% en als je dus uit elkaar gaat dat jij recht hebt op 75% en zij op 25%. Zij betaalt momenteel ook mee aan alle vaste lasten en ik betaal de hypotheek volledig.
Maar gezien het een aflossingsvrije hypotheek is waarbij je niks aflost zou het ook eerlijk zijn lijkt me als je partner ook meebetaalt , gezien je geen vermogen bouwt met je hypotheek en je moet het zien als een soort huur aan de bank. Je bouwt wel overwaarde, maar ja voor het zelfde geldt dat de prijzen zakken en dat je je overwaarde kwijt bent.
marion

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door marion »

Hoi

Ik ben laatst bij een notaris geweest om hier advies over te vragen.
Volgens de notaris is het zo dat als je kunt aantonen dat je hebt meebetaald aan de hypotheek en in geval dat er een einde aan de relatie komt ,je over de jaren dat er een winststijging van het huis is, je mee mag delen in de waardestijging.
Er schijnt jurisprudentie over te zijn, heb ik helaas nog niet gevonden.

Mvg Marion
mijablo

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door mijablo »

Ik zit ook met exact hetzelfde probleem, Ik heb momenteel een huur huisje mijn partner woont nog bij de ouders. Mijn partner gaat nu een huisje kopen en de bedoelling is dat ik daar na een jaar ook kom wonen. Maar wat is dan slim om te doen? Ik heb voorgesteld om idd de kosten te delen maar wel om het huis op beide namen te zetten. stel je voor dat de relatie uit gaat dan staat het huis op de naam van mijn partner en sta ik op straat. Wat is hierin te regelen zonder teveel rompslomp.

Mijn partner wil 100% eigenaar blijven van dat huis, maar dan zet ik veel op het spel zowel mijn huur huisje is dan weg met de spullen als het geld dat ik in mij partners huis heb gestoken. Wat te doen?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door jari »

Mijablo,

Belangrijkste is eerst dat het bespreekbaar is met je partner, vervolgens moet je samen een notaris bezoeken om je de mogelijkheden met voor- en nadelen te laten voorleggen.

Ik zie nu voor het eerst de post van marion; de notaris moet natuurlijk zorgen dat het juridisch zo geregeld wordt dat de verdeling duidelijk is als de situatie zich voordoet en je moet je niet afhankelijk laten maken van een rechtszaak gebaseerd op jurisprudentie.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
moneyme

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door moneyme »

Ik denk dat de reactie van marion wel belangrijk is om mee te nemen, met name voor de huiseigenaar. Het kan leuk klinken om de hypotheeklasten te delen, maar als blijkt dat de partner dan toch ineens onbedoeld eigenaar van het huis wordt in juridische zin is dat misschien toch niet zo een goed idee. Vraag me tegelijk ook af of hetzelde dan geldt voor de restschuld bij een waardedaling... wat weer van belang is voor de topic starter.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door jari »

ja moneyme, daarom ook alles direct regelen bij de notaris en niet wachten tot het hommeles wordt.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
ewoud
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 9:53 pm

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door ewoud »

Zoals reeds opgemerkt: zoveel mensen, zoveel wensen...

Het lijkt mij redelijk dat als je meebetaalt aan de lasten, je ook deelt in de waardestijging (of waardedaling). Waarstijging door eventuele aflossing en/of waardestijging door stijging van de huizenprijzen. En hoeveel draag je bij? Kijk je naar bruto inkomen? Of is het netto inkomen de maatstaf? Wellicht wil je juist allebei hetzelfde maandbedrag overhouden voor persoonlijke uitgaven en gaat de rest naar de e/o-rekening. En wat te denken van de waarde van 'huishoudelijke hulp' (opvoeding kinderen, koken, etc. etc.). Ken je daar ook een waarde aan toe?

Dit is allemaal vast te leggen in een samenlevingscontract.
NienNik
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 jun, 2010 11:35 am

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door NienNik »

Dag mensen,

Ik heb ook een dringende vraag over het samenwonen in mijn vriend's koopwoning.

Het volgende is er aan de hand:

Hij heeft daar met zijn ex gewoont, zij is verhuist hij woont er nog. Maar ze staan beide op de koopakte. Nu is het zo dat mijn vriend geen hypotheek aflost maar alleen de rente betaald. En er een mogelijkheid is om haar van de akte af te krijgen, voor Ôé¼480.

Mijn vraag is: is het verstandig en kan het om mij op zijn adres in te laten schrijven???

Of moeten we daarvoor naar een notaris?

Hopelijk krijg ik snel atwoord..

Groetjes
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: samenwonen in zijn koophuis

Bericht door Rense »

@Niennik

Of je haar van de hypotheek af krijgt is ter beoordeling van de bank. Indien zij accoord geven dan kan jullie adviseur dat regelen. Dit hoeft overigens niet via de notaris.

Om jou op het adres in te laten schrijven is geen probleem. Om mee te tekenen op de hypotheek zou ik zelf niet zo snel doen (tenzij het nodig is voor het hoofdelijk ontslag van de ex). Haar deel van de woning overnemen kost je een hoop geld (je koopt immers de helft van de woning), dit kun je beter regelen middels een samenlevingsovereenkomst.

Succes....
Plaats reactie