Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Arno

Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Arno »

Beste mensen,

Mijn vrouw en ik wonen momenteel gehuurd en willen graag een huisje kopen. Nou zijn we ons aan het orienteren of het mogelijk is om een (veilige) hypotheek te krijgen. We zijn 26 en 22 jaar.

Mijn vrouw kan een intentieverklaring krijgen voor 3 dagen in de week op primair onderwijs: (0,62*2170=) 1345/maand bruto =
Ik werk 2 dagen in de week bij een ingenieursburo en kan een intentieverklaring krijgen: (0,40*2200=) 880/maand bruto
Verder heb ik nog inkomen uit onderneming/freelancewerk (sinds enkele maanden): ca. Ôé¼2000,- maand bruto

Het laatst zal ik wel niet of nauwelijks kunnen meerekenen, maar ben benieuwd of het haalbaar is om een hypotheek te krijgen voor een huis van ca. anderhalve ton.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Steven »

Beste Arno,

Het zou wel moeten lukken op basis van de opgegeven informatie. Wat bedoel je precies met een "veilige" hypotheek?
Arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Arno »

Bedankt Steven,

Met een 'veilige' hypotheek bedoel ik dat we niet een aanbod krijgen van ├®├®n of andere louche adviseur die iedereen een hypotheek probeert aan te smeren.

Heb je ook enig idee hoeveel maximaal mogelijk is en of er dan nog redelijke rentes worden aangeboden of zou een hypotheekverstrekker de rente verhogen omdat ze meer risico lopen? Waarschijnlijk zal op basis van ons normale salaris een hypotheek mogelijk zijn van 110000? Het tekort van 40.000 zal moeten worden gefinancierd op basis van mijn zzp-inkomen of invalwerk van mijn vrouw. Kan me voorstellen dat banken dit niet accepteren....
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Steven »

Beste Arno,

Met jullie vaste inkomen komen jullie met koopsubsidie tot zo'n 130.000 euro maximaal leenbedraag. Heeft je vrouw veel ingevallen? Als ze daarmee zo'n 2000 euro extra heeft verdiend in de afgelopen 12 maanden, dan zijn jullie er. Met koopsubsidie krijg je de NHG-rente en een aardig maandbedrag van de overheid. Beter is er niet te krijgen.
arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door arno »

Hi Steven,

Wederom bedankt!

Helaas werkt ze pas een maand of 3 in het primair onderwijs. Als ik je goed begrijp dan kun je het salaris wat ze heeft verdient als invaller ook meetellen bij een hypotheekberekening? De uren die ik het afgelopen jaar extra voor mijn werkgever heb gewerkt dus ook?

In de gemeente Rheden (waar wij waarschijnlijk een huis willen kopen) is sinds deze maand een starterslening geintroduceerd. Dit biedt ons dus perspectieven?
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Steven »

Beste Arno,

Startersleningen zijn normaal veel minder interessant dan de koopsubsidie, dus laat die voor wat het is als je de koopsubsidie kunt krijgen.

Je mag inderdaad ook jullie overwerkuren in de afgelopen 12 maande meetellen voor de inkomensberekening. Gezien het geringe tekort, lijkt koopsubsidie mij wel haalbaar. Wellicht heeft je vriendin ook een eindejaarsuitkering (is gebruikelijk in het onderwijs). Deze mag je ook meetelllen.
arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door arno »

We hebben afgelopen week een gesprek gehad bij de Rabobank. Volgens heb kwamen we niet veel verder dan 4,5 keer ons vaste inkomen. Het zzp-inkomen rekenden ze toch echt pas mee na 3 jaar...

Enig idee welke hypotheekverstrekkers wel bereid zijn om zzp-salaris / invalwerk (i.i.g.voor een kleine gedeelte) mee te rekenen? Dat zou ons tekort net kunnen aanvullen...
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door Adviseur hypo »

ging de koopsubsidie niet?
Bij de meeste geldverstrekkers zul je (afhankelijk van wat je hiervor hebt gedaan en tegen welk inkomen weliswaar) terecht kunnen.
arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door arno »

Toevallig was dit nog een gesprek waarbij we keken wat onze mogelijkheden waren in Duitlsand. Dus hebben we het niet over koopsubsidie gehad.
arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door arno »

Daar heb ik heel even naar gekeken (werd ik niet vrolijk van) :wink:

We hebben onze opties bekeken en Duitsland was er ├®├®n van. Als je de boel in Dld wil financiering moet je zak geld hebben inderdaad. Rabo financiert tot 90% van de executiewaarde (als ik het goed hebt onthouden) of iemand moet garant voor je staan.

Voorlopig zijn we ons weer aan het orienteren op een koopwoning in Nl. Dus we gaan ons nu meer in verdiepen hoe we hier ├®├®n en ander kunnen financieren. Iemand ervaring met huisgarant? Als je googled op zzp + hypotheek komen ze wel verdacht vaak naar voren...
arno

Re: Hypotheek mogelijk met salaris en zzp-inkomen?

Bericht door arno »

:) ik had al vaker gehoord dat ING redelijk ondernemersvriendelijk is...
Plaats reactie