Nieuwe offerte

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Josimar
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 mei, 2008 1:25 pm

Nieuwe offerte

Bericht door Josimar »

Hallo,

Zit met het volgende:

Aankoop woning 345.000 K.K. benodigde Hypotheek 370.000
Gewenst vorm: 62% aflossingvrij, 38% spaar (rond die koers...)
Gezamenlijk inkomen 73.000 ( 60 / 13)
Gewenste netto maandlast ┬▒ 1100 p/mnd (is voor mij belangrijk !)
Passeerdatum 2/1/2009

Huidige Hypotheek 193.000; 75% spaar, 25% alv. 5,5% 10 jaar vast. Orv op 142.000, Ao verzekering 34,5 p/mnd Interpolis.
Huidige bank = Rabo. Woonlasten Netto 720 p/mnd (537 + 183). Passeerdatum 29-12-2003.

Heb diverse offertes opgevraagd maar nog niets binnen. Wil duidelijk de verschillen afwegen tussen Bank / Tussenpersonen en Internet bank.

Opgevraagd bank: Centraal Beheer (ivm collectiviteitskorting) / DSB (ivm gunstig rentetarief, maar streep hierdoor ---)
Tussenpersoon: Gesprek gehad, uitgewerkt voorstel volgt maar krijg hier: Obvion, Argenta en Fortis Bank (geen ASR - afblijven was het devies??) uitgewerkt
Opgevraagd internet bank: Moneyou (overzichtelijk en flexibel internet tooltje).

Woensdag zit ik bij de Rabo voor een nieuwe offerte, dit geniet momenteel mijn voorkeur. Nooit klachten gehad, echter ook nooit in de positie geweest om bij vorige hypotheek enige onderhandeling te kunnen doen (Lees: Geen NHG, 0,75 afsluitpr., taxatie door bank laten regelen, alles in 1 pakket, ao verzekering.)

Mijn concrete vragen zijn:
-Waar kan ik mijn reeds 5 jaar lopende orv kapitaalverzekering het beste inbrengen (saldo bij passeeren bedraagt ┬▒ 10.000).Tussenpersoon vertelde mij dat dit aan bij het Obvion product kan?
- Hoe kan ik het beste omgaan met een bereidsstellingsprovisie en de voorwaarden hiervoor?
- Mijn huidige huis wens ik nog te verkopen, hierin zit een overwaarde van minimaal 5000. Wat gebeurd hiermee wanneer ik dit buiten mijn nieuwe hypotheek wil laten?

Bij nog wat surfen zie ik nog interessante aanbiedingen bij FBTO (via VEH), AFAB en Westland Utrecht maar hier blijf ik nog maar even vanaf.
Alvast bedankt voor jullie reacties op dit krachtige forum. Groet,

J.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door jari »

Zie het internet tooltje dan ook als een leuk orientatiemiddel voor een leek, maar niet meer dan dat en laat je zeker goed voorlichten door adviseurs. Tukker noemde al de belangrijkste redenen..
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Nieuwe offerte

Bericht door fransjan »

p,s liever Fortis ASR ,dan Fortis Bank .

ik moet alleen lachen ,neem me niet kwalijk om de gewenste netto maandlast .

je koopt voor een behoorlijke prijs ,kiest voor een spaarhypotheek 32% en 68% aflossingsvrij (zekerheid en onzekerheid dus) en je surft je gek na alle aanbiedingen .

de orv dekking van interpolis is onnodig duur ,een ao verzekering ,wat moet je ermee ???

maar goed ,net als tukker ,stap na een adviseur ,internet is leuk,maar er blijft voor een adviseur genoeg vragen en voor jezelf ,als je met een bepaald beeld van nettomaandlasten in je hoofd zit ,dan moet je vooraf weten ,tot welk bedrag je kan gaan aankopen en niet eerst aankopen en dan de hypotheek nog moeten gaan regelen.
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Transparant »

Je wilt met een hypotheek die twee keer je huidige hypotheek is, de maandlast met de helft laten stijgen. Dat gaat je nooit lukken.

Ik kom alleen met de rente al op die Ôé¼ 1.100,- uit en dan wil (moet) je nog gaan aflossen. Heb je wel eerst berekeningen laten maken voor je hebt gekocht, of was het natte vingerwerk?
Gast

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Gast »

Heldere adviezen en ook wat gehoopte antwoorden.
Daarnaast heb ik toch echt wel een orientatie gedaan voordat ik overgegaan ben tot koop.
Hiervoor ben ik ook bij de bank geweest. Heb het volgende plaatje voor me (┬▒ 2 mnd oud)

De benodigde financiering is dus wel iets hoger maar toch...(370.000)

Hypotheek 340.000, 5,7% effectief
Beoogd eindkapitaal 90.00
Basis ORV 110%
Aanvullende orv m 255.000
Aanvullende orv v 85.000

Premie betaling ORV = 137 p/mnd, continuering huidige verzekering (oude premie 183 p/mnd)
Rentebedrag bruto 1559 /mnd, netto 904
Totaal 137+904 = 1041 netto
Begrijp dan even niet hoe ik extreem boven de 1100 uit ga komen, als ik de reacties goed lees.
Dit was een opgave zonder enige onderhandeling oid. En ook geen OPMAAT en Banksparen product!

Overwaarde zal niet veel hoger liggen. Kosten Koper 19000 ingelopen + 5000 euro overwaarde (koopprijs van 174 naar 198, verwacht) Of bereken ik hier iets niet goed?

Ik gebruik het tooltje van moneyou ook als orientatie. Zou persoonlijk niet een hypotheek uitsluitend via internet willen "bestellen". Het oog wil ook wat. Bij verschillende aanbieders is de website zo onduidelijk/overzichtelijk dat ik hier niet aan begin. Ik ben geen adviseur, maar wel dermate financieel onderlegd dat ik het product dat ik koop wil begrijpen. Als klant lijkt me dit mijn goed recht.
Onze leeftijden zijn 31 & 27 misschien kan dit de meningen nog wat bijstellen?

Is hetgeen mij voorgehouden is reëel of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Josimar
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 mei, 2008 1:25 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Josimar »

De reactie van Gast was ik "Josimar" dus zelf...
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Nieuwe offerte

Bericht door fransjan »

ik weet niet wat je invult in je internettooltje ,maar alleen rente van 5,5% bij een hypotheek van Ôé¼ 370.000 en een woz van 310.000 is de nettomaandlast Ôé¼ 1044,00

dan wil je nog 90.000 opbouwen in een spaarhypotheek met orv en nog 2 losse orv ,s eentje van Ôé¼ 255.000 en eentje van Ôé¼ 90.000 en dat allemaal voor Ôé¼ 1100.00 netto .

dus een leuk plaatje ,maar de ouderwetse rekenmachine had je al een indicatie kunnen geven ...

dus ik help je ook maar even uit de droom

dus met die 1100 netto ,mogen we nog we even een grote zak met geld ergens in storten en dan word het nog zweten en ga je zeker niet sparen ...

dus money you is money me ,lijkt me
Josimar
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 mei, 2008 1:25 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Josimar »

Ik gebruik het liefst de ouderwetse calculator in een nieuw jasje (excel dus!).
Blijkt dat ik niet geheel reëel ben. Maar houdt me toch even vast aan het leuke plaatje (want zo werd het genoemd), want dat is hetgeen ik voor ogen heb om af te sluiten. Nu nog een reële maandlast hier tegenover zetten. Mijn ambitie moet ik dan maar omzetten in realisme.

Nu heb ik nog mijn te verwachten overwaarde van ┬▒ 5.000 en opgebouwde waarde uit de kapitaalverzekering ┬▒ 10.000. Zou dit indicatief al een grote zak geld zijn?

Het plan (op papier van een bank) is gebaseerd op een hypotheek van 340.000.
Hier zit een net afschrijvingsplan en lasten overzicht bij. En hier staat echt 1041 netto.

De moneyou site laat ik even voor wat het is. Als ik de offerte ontvang, zal ik deze posten, eventueel met voorwaarden wanneer dit gewenst is. Evenals de andere opgaven, zal wel na het weekend worden. Heb ik ieder geval nog wat te puzzelen.

Tot slot nog even de opgave dan die ik heb gekregen van een tussenpersoon.

Opbvion Hypotheek
Bedrag van de lening 371.914
Aflossingsvrij 306.914 (5,5%)
Spaarhypotheek 65.000 (risicodekking 100%)(5,7%)

1.406,67 Rente Aflossingsvrije deel
308,75 Rente Spaardeel
68,86 Premie spaarhypotheek
16,17 Premie orv
1.800,45 Bruto
698,57 Belastingvoordeel
1.101,88 Netto

Een uiterst kleine ORV ik weet het, gaat het dus ook niet worden.
Berekening is opgemaakt door de tussenpersoon in de Nationaal Woonpakket Ongebonden Hypotheeksoftware.
Ik ga op zoek naar Realisme. Lijkt bovenstaande van Obvion verder ergens op?
Transparant
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 2:02 pm
Locatie: Sexbierum
Contacteer:

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Transparant »

Het belastingvoordeel is wat fors, wellicht het eigenwoningforfait niet of niet geheel meegenomen. Het voorstel komt ook niet overeen met je wensen, ongeveer 38% spaarhypotheek.

Ik vind niet dat je je hypotheek moet aanpassen aan je maandlasten, maar je maandlasten moet aanpassen aan je gewenste hypotheek. In dit voorstel is volgens mij naar je gewenste maandlast toegerekend. Voldoet dus niet aan de eisen van jouw als klant. Volgens de AFM zou dit een slecht advies zijn, omdat het niet bij je wensen past.
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Nieuwe offerte

Bericht door fransjan »

beste vriend josimar

aan beetje handige advieur ,geeft je precies wat je hebben wil ,tenminste netto op papier !!!!

die van Obvion heeft niks met obvion te maken ,maar de pief,paf poef adviseur
Gast

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Gast »

Fransjan,

Vraag je jezelf nou nooit eens af waarom je geen stratenmaker bent geworden :wink: Het lijkt wel of er werkelijk geen normale adviseur in Nederland rondloopt. Het niveau advisering helaas te vaak niet al te hoog! Het is alleen maar provisie,provisie en nog eens provisie :( Ik hoop dat deze klant een juiste keus maakt.

Mijn complimenten voor je gedrevenheid,

Een prettig weekend,

Mvg,

Trader648
Josimar
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 mei, 2008 1:25 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Josimar »

Klopt helemaal, dit zijn niet mijn wensen. Ik denk dan ook dat ik dit "kladje" (9 pagina's waarvan de helft onleesbaar...) meegekregen heb als voorbode op de 3 voorstellen die ik van de tp ga ontvangen (Argenta, Obvion, FortisBank). Je kunt iemand niet met lege handen de deur uitsturen tegenwoordig. Ik denk ook dat de berekening van "het systeem" toevalligerwijs in de buurt van de genoemde maandlast kwam.

Ik zit op het spoor van realisme (ben ook behoudend persoon)!

Ik ben lid van vereniging eigen huis. Heb gebruik gemaakt van hun hypotheek module en hier komt FBTO en de Woonvoordeelhypotheek er bij bijna elke vorm het voordeligste uit de bus. Goede verhuisvoorwaarden, aflossingvoorwaarden iets minder. Misschien toch maar eens informeren of gewoon van afblijven ?
Heb hier ook wel de getallen van maar dan wordt het een surf exercitie mijnerzijds (tenzij er interesse is in de uitkomsten, heb de top 5 verstrekkers voor 5/10/30 jaar rentevast obv van mijn wensen).
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Nieuwe offerte

Bericht door fransjan »

ach trader

heb auto,,s verkocht ,witgoed ,keukens en kwam tot ontdekking ,dat het in de financiele wereld ,mensen alles geloven ,zelf hun eigen verhaal ,zelfs adviseurs die in un eigen producten geloven en traders die denken dat ze het systeem kunnen verslaan.

ik ben haar beter ,als diegene die jij in gedachte hebt ,verkoop alleen geen smoesjes en maak geen ingewikkelde financiele plannen en vertel hier mijn persoonlijke ideen .

geeft niks ,als je het stoort ,jammer maar helaas ,maar een uitgangspunt als een nettomaandlast en wel een hut kopen met een hypotheeksom vam 370.000 euri,s en een adviseur die alle stunts uithaalt om dit te bewerksteliggen,kan je toch niet meer hebben over advies ,of wel soms ..

dan maar stratenmaker ,provisie is geen lelijk woord ,maar word lelijk gemaakt

provisie is niks mis mee,zeker niet in het advies ,wat meneer heeft van obvion ,want daar komt een beetje trader ,niet eens zijn bed voor uit ,laat staan dat hij er nog verantwoordelijk voor is ..

trouwens in de hypotheekmodule ,heb ik nog nooit een klant gehoord ,die niet bij fbto uit kwam ,dus doe je voordeel ,met die voordeelhyptheek van die huichelaars van eigenhuis ,die over de ruggen van leden met een soort ouderwets postbankgevoel ,hun zakken vullen ..

en bij een verhoging ,verandering ,niet thuis geven,het is maar dat je het weet ..
Josimar
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 02 mei, 2008 1:25 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door Josimar »

Ik "de klant" vind provisie geen lelijk woord, maar moet wel het gevoel hebben dat er "gewerkt" wordt voor het geld ! Weet niet hoe het tegenwoordig gesteld is met de retourprovisies van de adviseurs bij grotere organisaties, maar open en eerlijk en simpel werkt nog altijd het beste.

De vraag waarom ik voor die specifieke tp zou moeten kiezen heb ik dan ook nog niet gesteld. Kreeg wel standaard een gratis taxatie, maar daar werd ik nu niet bepaald warm van. Maar ik zat al op het spoor van realisme tov een gewenst plan.

Helder tav VEH / FBTO / Woonvoordeelhypotheek. In hun module staat AEGON overigens op een keurige 2e plaats als beste verstrekker voor 30 jaar rentevast (5,9%).
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Nieuwe offerte

Bericht door jari »

Josimar,

Laat je adviseur eens beginnen met het informeren, adviseren en uitwerken van en over jouw wensen, wat nou de echte maandlasten daarbij zijn en de verschillende voorwaarden bij de verschillende geldverstrekkers.
Je bent het proces m.i. precies andersom begonnen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie