Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Radeloze Moeder 25

Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door Radeloze Moeder 25 »

Hallo Allemaal

Ik zit met zoveel vragen , en hoop dat jullie mij kunnen helpen
Ik heb een zoon 29 Jaar , heeft 3 jaar geleden samen met zijn vriendin een huis gekocht
Eind 2006 zijn hij en zijn vriendin uitelkaar gegaan en heeft mijn zoon de Hypotheek opnieuw overgenomen

Nu is hij zwaar overspannen , en heeft geen vaste baan meer ( werkt als uitzendkracht )
hij heeft dit weekend aangeven , het niet meer te zien zitten allemaal , en om hulp gevraagt
Hij wil zijn huis verkopen , maar heeft net eind vorig jaar de hypotheek overgesloten , geen overwaarde
hij kan hem niet verkopen zonder zelf schulden te maken ( en heeft geen geld meer om de hypotheek te betalen
op dit moment nog niks aan de hand , maar hoe nu verder
Hij kan nu niet meer werken ( zit er helemaal doorheen ) zwaaroverspannen
Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn zoon zijn huis kan verkopen , zonder zelf te erg in de schulden te komen
Waar moet ik zijn voor hulp , zijn accoount gaf aan hem nog niet te verkopen , omdat hij dan te erg belast zou worden
maar als hij geen geld meer heeft , moet er wel iets gebeuren
Wie kan mij goede tips geven .
* Als jij je huis verkoopt , en je moet zoveel duizend euro betalen bij de overdracht , en je hebt het geld niet , gaat de koop dan wel door
* Stel je kan de hypotheek niet meer betalen , omdat je geen inkomen meer hebt , wat gebeurt er dan

Mijn zoon is er zo erg aan toe , dat als ik hem nu niet verder help , ik vrees ervoor binnenkort geen zoon meer te hebben
hij ziet het allemaal niet meer zitten

Graag jullie raad en advies , waar moet ik beginnen

Radeloze Moeder
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door jari »

Radeloze moeder,

Wat een moeilijk verhaal, allereerst veel sterkte gewenst.

Wat is de verwachte verkoopopbrengst van de woning en hoe hoog de hypotheek? Als je opbrengst lager is dan de hypotheek, dan zal de bank dit tekort gaan 'omzetten' in een soort doorlopend krediet met de bijbehorende maandelijkse rent/aflossing.
Zonder inkomen houd je dus een probleem.

Als je de hypotheek niet meer kunt betalen en je doet dit maandenlang, dan gaat de bank op gegeven moment de woning verkopen. De opbrengst bij gedwongen verkoop is meestal lager dan normaal. Uiteindelijk krijg je hier hetzelfde probleem, want ook dan wordt het tekort aan opbrengst tov de hypotheek omgezet in een doorlopend krediet.

mogelijke oplossing;
- ik weet niet wat het mogelijke tekort wordt, maar wellicht dat jij of familie/kennissen het tekort kunnen betalen, zodat je zoon geen schuld meer heeft naar de bank. Als je zoon op gegeven moment hersteld is en weer inkomen heeft, dan kan hij het weer terug gaan betalen aan degene die het tekort heeft betaald. Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar dat is nu even niet zo relevant, dat komt wel als het concreet wordt.
De vraag is meer of er iemand de middelen heeft om het mogelijke tekort te kunnen/willen betalen.

- misschien dat je zelf een lening kunt krijgen waarmee jij het tekort van de opbrengst kunt betalen. Als je zoon later hersteld is kan hij je weer terugbetalen.

Ik heb geen inzicht in je financiele positie, dus het is misschien schieten met hagel, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jari
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Radeloze Moeder 25

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door Radeloze Moeder 25 »

Hallo Jari

Heel erg bedankt voor je reactie
Helaas kan ik hem financieel niet helpen , mijn man heeft een arbeidsongeschiksheidsuitkering
ik kan hem wel een schoon bed , eten , en geborgenheid bieden , maar geld helaas niet

Ik zal hem helpen waar ik kan , maar ik heb zelf nooit een eigen huis gehad , en heb hier geen verstand van
vandaag mij hulp vraag bij jullie

Het werken zal na mate hij zich beter zal gaan voelen wel weer komen
In zijn hoofd is het allemaal te groot geworden , het is een jongen die niet tegen schulden kan

Op dit moment is alles nog te overzien , maar waar moet ik beginnen , waar moet ik de eerst stap zetten
om alles niet te laten afglijden

de waarde van het huis is ongeveer 135.000 hypotheek is geloof ik 144.500 ( kan dan wel ongeveer

Graag je raad en advies

Radeloze Moeder
Gast

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door Gast »

Al vast sterkte.


Het mag niet.............
Maar mischien is het een oplossing , het pand gemeubileerd te verhuren. ( of een aantal kamers)

Lukt dat hoef je nu geen verlies te nemen. ( de huurinkomsten compenseren de hypotheeklasten)
Maar let op er zitten haken en ogen aan. ( praat met deskundige) inzake de contracten.of tijdelijke huur overeenkosten van woonruimte. ..... ( je hoeft immers niet heilig te zijn) succes.
Cor
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door rambagts »

Heeft uw zoon hypotheek met nationale hypotheek garantie afgesloten?
Zo ja: dan is er misschien een oplossing.
http://www.nhg.nl/content/content.aspx?id=19&cid=9&tg=1
sjapo
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 jun, 2006 9:37 am

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door sjapo »

Probeer te vermijden dat er een executie verkoop plaats vindt. Anders word je een poot uitgedraaid door de plaatselijke makelaars e.d.
Klink cru .

Probeer of het huis goed te verkopen is en zo snel mogelijk (laat je goed voorlichten over alle kosten door een adviseur) misschien is het verstandig om zo weinig mogelijk te laten merken van je situatie tenzij het niet anders kan. Bij verkoop adverteer ruimschoots online naast een evt. verkoop via een makelaar (spreek dit wel af)

Voor 135000 koop je in de randstad nog geen flatje. Ik ben erg benieuwd in welke omgeving hij woont?

Betrek je zelf niet in het financiële gedeelte. Ook u zoon is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Het is de vraag of hij voordeliger uit is met huren van iets anders.

Of zoals vorige posters vermelden je tijd uit zitten verhuren enz.


s6
help !
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door meerdre »

Een vriend had dezelfde situatie. En die heeft de woning toen LEGAAL verhuurd via een makelaar. (moest wel iets aangepast worden geloof ik hypotheek technisch)

Hij maakte elke maand een kleine winst, en na 5 jaar heeft hij de woning alsnog verkocht met een kleine winst.
Dan201280

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door Dan201280 »

hoi hoi,

Mijn vriendin heeft ongeveer het zelfde probleem.

Als ik U was zou ik contact op nemen met de hypotheekverstrekker. Probeer de woning in ieder geval in de verkoop te doen, voor zo laag mogelijke makelaardijkosten. Uw zoon zou dan een restantschuldover houden van om en nabij Ôé¼13.000,- . Op zicht is dat geen ramp. Mocht U er voor kiezen dan Uw zoon bij U in komt wonen dan moet dat in 1,5 jaar terugbetaald kunnen zijn ( standaard aflossing voor een doorlopend krediet is 2%, d.w.z. Ôé¼260,- per maand)

Voordeel hiervan is:
- De schuld is onder controle en overzichtelijke
- De emotionele waarde aan het huis zullen verdwijnen
- Uw zoon heeft iemand om zich heen, waardoor hij niet in zijn eentje hoeft te zitten piekeren
- Er vind geen A-notering plaats bij het BKR, waardoor uw zoon, als hij weer helemaal de oude en alles afgelost is, hij gewoon kredietwaardig is.

Ik weet niet of U zelf in een huur- of koopwoning verblijft. Mocht U in ieder geval huurtoeslag ontvangen, dan is het wijs om Uw zoon bij de gemeente te laten in schrijven op een adres van iemand die geen huurtoeslag ontvangt.

Ik hoop dat U hier wat aan heeft. Want als Uw zoon er echt zo doorheen zit, lijkt het me wijs dat zich iemand over hem ontfermt. Anders worden de problemen waarschijnlijk alleen maar groter, al dien niet meer te overzien.

Met vriendelijke groet

Danny
RadelozeMoeder

Re: Huis Verkopen ( Hypotheek schulden

Bericht door RadelozeMoeder »

Hallo Allemaal

Ik wil jullie even bedanken voor jullie antwoorden

Hier is alles goed afgelopen
We hebben eerst gepraat met zijn financieel adviseur , die heeft een Makelaar gevonden die het huis wou verkopen voor ongeveer 1.5 procent van de verkoopprijs

Toen te koop gezet , het huis was na 13 dagen verkocht , mij zoon heeft er zelfs nog wat aan overgehouden en geen
schulden hoeven maken

Woont nu even lekker thuis , dus hier alles goed afgelopen

Radeloze Moeder ( en dat was ik echt )
Plaats reactie