Hypotheek of niet

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vraagje

Hypotheek of niet

Bericht door vraagje »

Wij hebben een wetterlijke schuldsanering achter de rug, maar hebben tot onze verbazing volgens diverse hypotheekadviseurs geen BKR registratie ( we zijn gesaneerd voor zakelijke huurschulden eneco etc) we hebben nooit leningen of kredieten afgesloten, dus het zou kunnen kloppen. Maar komen we dan bij de bank niet in de problemen, kunnen ze erachter komen dat wij in de WSNP hebben gezeten, en controleren ze hierop?? We hebben overigens zeer succesvol doorlopen, en hebben beiden gewoon een vaste goede baan. Met ons inkomen kunnen we volgens de adviseurs een hoop geld lenen, en niks is een probleem. Zijn we verplicht om het te melden, ookal word er niet naar gevraagd, en kan een bank dit zelf achterhalen ???
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Het hele idee van WSNP is dat je na succesvolle beëindiging van het traject met een schone lei begint. Indien er geen BKR-registratie is, zou ik als particulier geen moeite mee hebben om dat niet te melden. Om je adviseur niet in een moeilijke positie te brengen, zou ik je aanraden om dat ook niet aan je adviseur te melden. Dit alles natuurlijk onder de voorwaarde dat je BKR schoon is. Vraag zoals Tukker al aangaf voor de zekerheid eerst een BKR-uitdraai op. Dan weet je waar je staat.
vraagje

hypotheek of niet

Bericht door vraagje »

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. We hebben inmiddels zelfs al een adviseur aan de lijn gehad van de Postbank, en die kon direct controleren bij het BKR, en die zei dat we gemakkelijk een hypotheek kunnen krijgen voor het bedrag wat we nodig hebben. We hebben misschien geluk dat we nooit een lening hebben genomen. We hebben zelfs nooit mobiele abonnementen gehad.... slechts prepaid kaarten. Dus dat we geen BKR hebben kan ik me voorstellen, maar we zijn in totaal voor ca. 80000 Euro Wetterlijk gesaneerd, en ik vindt het gewoon vreemd dat banken dit niet standaard registreren, ondanks dat we nooit leningen of kredieten hebben gehad. Bestaat er geen geheime zwarte lijst of iets dergelijks??? Na 3 jaar schuldsanering en alle verhalen die ik lees, kan ik me gewoon niet voorstellen dat het zo gemakkelijk gaat......
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Schone BKR-uitdraai is te verklaren doordat Eneco geen aansluiting bij BKR heeft. Zwarte lijsten bestaan wel, maar zijn geheim (ook voor mij). Ik kan je dus geen garanties geven. Ik denk wel dat je een goede kans maakt op basis van bovenstaande.

Ik weet niet of je in de tussentijd een uitkering hebt gehad van UVW of Sociale Dienst. Ik weet dat partijen die met Stater werken (w.o. Florius, Obvion, Argenta, Bank of Scotland, veel verzekeraars) daar soms gegevens opvragen. Een eventueel beslag op de uitkering kan dan naar voren komen. Ik denk dat je kans groter is bij ABN, ING Groep en Rabobank
vraagje

hypotheek of niet

Bericht door vraagje »

Wederom bedankt voor de reactie.... We hebben inderdaad direct na het beeindigen van onze winkels, een ondernemersbijstand gehad, waarbij wij een deel moesten afdragen tbv de boedelrekening. Dit is wel al 3 jaar geleden. We werken inmiddels beiden al meer dan 2 jaar vast en hebben een meer dan ruim inkomen. We zouden volgens de adviseurs een bedrag kunnen lenen van ca. 400000 Euro, maar we hebben een huis op het oog van de helft hiervan. Wellicht is er voor de bank geen reden om verder te zoeken dan bkr en inkomen................. Er is een adviseur die inmiddels al alles in orde aan het maken is, zou die het dan al niet opgemerkt moeten hebben, of gaat de informatie bij banken veel verder dan wat er bij adviseurs voorhanden is. De adviseur heeft ook al een datum gegeven wanneer er een eventuele sleuteloverdracht plaats zal vinden. Uiteraard moeten we nog een offerte van de bank krijgen. Maar voordat we dit alles in werking gaan zetten wil ik gewoon zeker weten waar we aan beginnen.....
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Er is een ander "probleem". Je blijft 10 jaar geregistreerd in het Landelijk Register Schuldsaneringen. Zie

http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq ... ion=burger

Dat kan een reden tot afwijzing zijn. Ik denk niet dat het register standaard wordt geraadpleegd.
vraagje

hypotheek of niet

Bericht door vraagje »

Jaaaa die lijst ken ik.... en daar staan we in met naam en toenaam! Maar ik heb ook gelezen dat mensen uit de schuldsanering 5 jaar "moeten" wachten tot de BKR coderingen weg zijn, verder heb ik nog niets gelezen over deze lijst, en dat deze standaard geraadpleegd word.... ( of ik heb het niet willen lezen..) Als deze standaard geraadpleegd zou worden, dan zou er wellicht geadviseerd worden om 10 jaar te wachten .... toch.... ok ik zoek gewoon bevestiging, het is onze droomwoning en het gaat tot dusver gewoon te makkelijk......
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

The proof of the pudding...

Succes met de aanvraag!
vraagje

hypotheek of niet

Bericht door vraagje »

Thanks.... ik wil gewoon niet voor schut staat bij een adviseur, ik kon gewoon geen gelijke gevallen op het internet vinden, maar aan de andere kant gaan de meeste mensen natuurlijk ook veel geld lenen om hun bedrijf te redden, waarna een schuldsanering natuurlijk onherroepelijk een giga BKR registratie ontstaat. Misschien moet ik me erbij neerleggen dat we gewoon wel een hypotheek kunnen krijgen, gewoonweg omdat we nog nooit een bank hebben benadeeld.... tenzij iemand natuurlijk nog iets weet waardoor we beter niet aan een aanvraag kunnen beginnen..................... not eating the pudding YET.... :lol:
Wormstek(el)ig
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 okt, 2010 11:40 pm

Re: Hypotheek of niet

Bericht door Wormstek(el)ig »

Het is wel een erg late reactie, maar het moet toch van mijn hart.
Voor wie nu gemakkelijk 400.000 kan lenen, is de schuldsanering toen vast niet bedoeld geweest....
Neem wat mij betreft een hypotheek van 280.000 op, koop dat huis van 200.000 en betaal met de resterende 80.000 alsnog de gedupeerden, zou ik zo zeggen.
De niet-schuld-gesaneerden in deze samenleving, dragen per slot van rekening al voldoende lasten van anderen (die dat vast meer verdienen).
Evengoed, alsnog het allerbeste toegewenst.
Plaats reactie