Onderwaarde inlossen met overwaarde?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

miawallis
Berichten: 1
Lid geworden op: do 14 sep, 2017 8:00 pm

Onderwaarde inlossen met overwaarde?

Bericht door miawallis »

Hallo allemaal

In mijn zoektocht naar een eenduidig antwoord struikelde ik over dit forum en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik heb getracht dit onderwerp te zoeken zodat ik geen dubbele vraag zou stellen... nou ja, daar ga ik ;)

In 2015 heb ik mijn eerste huis met een flinke onderwaarde verkocht. Door zuinig te leven, extraatjes te sparen etc heb ik nu nog 1/3 vh bedrag te gaan (ong 15k). Vlak daarna kocht ik een nieuwbouwappartement in regio Amsterdam wat binnenkort opgeleverd gaat worden.
Mijn partner heeft afgelopen december zijn huis verkocht, helaas ook met een flinke restschuld. Een groot deel van onze salarissen gaat dus op aan deze lasten. Nu, met het oog op de komende gezinsuitbreiding, hebben we besloten mijn appartement te verkopen en samen iets nieuws te kopen in het zuiden des lands. Het ligt in de verwachting dat ik door de verkoop van het appartement wel wat geld overhoud en daar ook meteen mijn vraag: is het in deze situatie mogelijk om eerst de openstaande restschulden af te lossen of valt de nieuwe overwaarde per direct onder de bijleenregeling (en als ik er iets anders mee doe dan investeren in een nieuwe hypotheek dus in box 3?)
Wij zijn niet getrouwd dus wellicht speelt dat hierbij ook nog een rol.

Ik hoop dat jullie mijn vraagtekens kunnen wegnemen!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Onderwaarde inlossen met overwaarde?

Bericht door SimpleMind »

Restschuld is formeel geen eigenwoningschuld meer en kan dus niet worden verrekend met de overwaarde van je huidige huis.
Je moet de overwaarde dus gebruiken om je nieuwe huis te financieren en de benodigde nieuwe hypotheek hierdoor lager te houden.
De rente op de restschuld is in jullie geval 15 jaar aftrekbaar. Als dan nog niet afgelost vervalt de rente over de restschuld.
Plaats reactie