Overwaarde

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Overwaarde

Bericht door Inge_E »

Vraagje: Als je overwaarde van een verkocht huis niet wil gebruiken voor het verlagen van een nieuwe hypoyheek, heeft dit toch alleen maar consequenties voor de rente aftrek?
MVG, Inge
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Overwaarde

Bericht door Inge_E »

Het huis dat we op het oog hebben is een stuk goedkoper dan onze huidige woning. Financieren hiervan is geen probleem.
Het is een klushuis, dus ik wil de overwaarde van onze huidige woning (ca 50k) gebruiken om het huis grondig te verbouwen, maar waarschijnlijk zullen we veel zelf doen. Ik wil dus een nieuwe hypotheek gebaseerd op de goedkope woning (215k) en de overwaarde van de huidige woning op mijn eigen bankrekening gestort zodat ik hier de verbouwingskosten van kan betalen, en eventueel wat er overblijft voor consumptieve doeleinden gebruiken. Kan dit zo simpel werken?

Hoe wordt overigens (belasingtechnisch) bepaalt hoeveel hypoheekrente ik w├®l kan aftrekken? Gewoon bonnetjes bewaren en bij mijn aangifte invullen? Omdat de bruto maandlasten met de nieuwe hypotheek lager zullen uitkomen dan de netto maandlasten van onze huidige hypotheek, ben ik niet financieel afhankelijk van de rente teruggave, en kan wat mij betreft de teruggave 1x per jaar (is nu per maand) en dit bedrag evt gebruiken voor aflos hypotheek of onderhoud.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Overwaarde

Bericht door Cnorretje »

Het meest zuivere is de overwaarde bij aankoop in te leggen (althans minus het deel wat je consumptief wilt gebruiken) en voor de verbouwing/verbetering een bouwdepot bij de geldverstrekker te regelen. Vanuit dit bouwdepot kun je maximaal tot 2 jaar je nota's betalen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Overwaarde

Bericht door M_1 »

Daarbij is ook van belang wat de geldverstrekker wil. Als bij een te verbouwen huis de hypotheek gebaseerd is op de waarde na verbouw, dan kan het zijn dat de geldverstrekker wil dat je eerst je eigen geld gebruikt en pas daarna de lening. Dit om er zeker van te zijn dat je niet je eigen geld aan andere zaken verbrast...
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Overwaarde

Bericht door Inge_E »

Wij willen juist een hypotheek op het huis v├│├│r verbouwing (lagere hypotheek, lagere maandlasten) en de overwaarde gebruiken voor de verbouwing

Bouwdepot willen we vermijden, dan blijf je voorschieten en declareren. Vandaar juist m'n oorspronkelijke vraag

En, niet dat we dat zullen doen, maar waarom zouden we ons eigen geld niet mogen verbrassen???
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Overwaarde

Bericht door Cnorretje »

Risico is dan dat een deel van hypotheek niet aftrekbaar zal zijn.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Overwaarde

Bericht door Inge_E »

Inge_E schreef:Vraagje: Als je overwaarde van een verkocht huis niet wil gebruiken voor het verlagen van een nieuwe hypoyheek, heeft dit toch alleen maar consequenties voor de rente aftrek?
MVG, Inge
Dat was dus mijn oorspronkelijke vraag.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Overwaarde

Bericht door M_1 »

Inge_E schreef:Wij willen juist een hypotheek op het huis v├│├│r verbouwing (lagere hypotheek, lagere maandlasten) en de overwaarde gebruiken voor de verbouwing

Bouwdepot willen we vermijden, dan blijf je voorschieten en declareren. Vandaar juist m'n oorspronkelijke vraag

En, niet dat we dat zullen doen, maar waarom zouden we ons eigen geld niet mogen verbrassen???
Ik heb het idee dat we wat langs elkaar heen praten.

Een hypotheek op het huis voor verbouwing zal in de regel juist duurder zijn in plaats van goedkoper. Enen met cijfers. Stel overwaarde is een ton, nieuwe huis kost twee ton en je wilt er een ton in stoppen zodat de woning na verbouwing 3 ton waard is (voor het gemak).

Optie 1: hypotheek op huis voor verbouwing en vervoering zelf betalen.
Je kent dan twee ton op een huis met een waarde van twee ton. Wordt dus een tophypotheek tegen het rentetarief van een lening van 100% van de woningwaarde. Voordeel is dat je je overwaarde kunt gebruiken hoe en wanneer je maar wilt. Dus ook pas als het oude huis verkocht is is een mogelijkheid.

Optie 2: hypotheek op huis na verbouwing.
Lening wordt dan 66% van de woningwaarde, dus een veel lager rentetarief. Daarnaast zul je een overbruggingshypotheek voor die ton eigen geld nodig hebben en het geld moet deels in depot staan. Ook nu zou je de verbouwing kunnen uitstellen tot je oude huis verkocht is, dan ontvang je rente op je bouwdepot en ben je meestal niet duurder uit dan bij optie 1. Nadeel is wel dat je het geld uit het depot niet kunnen verantwoorden. Zwart werken wordt dan dus bijvoorbeeld lastiger.

Maar ik denk dat je zelf het beste de afweging kunt maken of de 'rompslomp' tijdens de verbouw van af en toe een declaratie indienen opweegt tegen jarenlang een lagere rente op de lening.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Overwaarde

Bericht door Inge_E »

Aha! Dank voor deze uitleg. Ik denk dat bij mij eindelijk het kwartje is gevallen.
Plaats reactie