Voortzetten bankspaarhypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jam81
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 aug, 2017 4:41 am

Voortzetten bankspaarhypotheek

Bericht door Jam81 »

Hallo allemaal,

Ik heb op internet de nodige informatie kunnen vinden over banksparen na doorstromen, maar niet helemaal van toepassing op mijn situatie. Deze is als volgt.

Wij hebben zojuist ons huis verkocht en willen binnen een paar maanden weer een nieuw huis kopen. De hypotheek is volledig banksparen en een gedeelte van het spaarsaldo was nodig om de restschuld af te lossen.

Het resterende deel moet nu overgemaakt worden, waarna de bankspaarrekening beindigd wordt. Volgens mijn hypotheekadviseur is gedeeltelijke afkoop/uitkering niet mogelijk bij banksparen. Hierdoir kunnen wij onder de verhuisregeling en overgangsrecht de bankspaarhypotheek niet geruisloos voortzetten. Het is dus niet mogelijk om het resterende spaarsaldo op de bankspaarrekening tijdelijk voort te zetten en daarna aan een hypotheek voor een nieuwe woning te koppelen.

Heeft iemand ervaring hiermee en kun je bevestigen dat het advies van mijn adviseur dat de bankspaaroptie niet meer mogelijk is klopt? Graag ook met een bron hoe het precies zit, en neem aan dat de wijze waarop de belastingdienst ernaar kijkt van belang is.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Voortzetten bankspaarhypotheek

Bericht door Rense »

Voor zover mij bekend kan de bankspaarrekening wel worden voortgezet maar in verhouding.

Dus is 60% gebruikt voor de gedeeltelijke aflossing dan mag in de nieuwe hypotheek nog 40% van het oorspronkelijke bedrag als bankspaarhypotheek worden opgenomen.

Overigens is het overgangsrecht vormvrij dus mag je dat deel dan wel omzetten in aflossingsvrij (met een maximum van 50% van de marktwaarde bij de meeste geldverstrekkers).

Ik ben nu op vakantie dus heb geen toegang tot de meeste van mijn bestanden en kan dus zo niet aangeven waarop e.e.a. gebaseerd is. Bel anders even met de belastingdienst (0800-0543)
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Voortzetten bankspaarhypotheek

Bericht door Rense »

Dank zij een behulpzame collega (bedankt SimpleMind :)) kan ik vanaf mijn vakantieadres de post toch juist beantwoorden.

Sinds 01-04 is een gedeeltelijk afkoop niet meer mogelijk (tenzij deze reeds vooraf is ingebouwd wat bij een verkoop met restschuld niet zo is). Na de gedeeltelijke afkoop is het dus niet mogelijk het restant voort te zetten.

Wel mag je, vanwege het vrijvallen van de tijdsklemmen, de gehele waarde laten uitkeren en gebruiken voor de nieuwe hypotheek. Ook mag het oude bankstaardeel, onder het overgangsrecht, worden omgezet naar aflossingsvrij in de nieuwe hypotheek.
Plaats reactie