Advies Hypotheek meenemen - verhuizen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Michelle7
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 aug, 2017 12:17 am

Advies Hypotheek meenemen - verhuizen

Bericht door Michelle7 »

Hallo,

Ik ben een leek wat betreft hypotheken, dus ik kan graag wat advies gebruiken rondom onze mogelijk verhuissituatie, die is als volgt;

Wij zijn woonachtig in Almelo (Overijssel) en willen graag verhuizen naar Alkmaar (Noord-Holland) omdat daar veel familie woont. Hier hebben wij sinds juli 2016 een koophuis (ja ik weet het, snel om weer te verhuizen, het blijft knagen).

Wij hebben een hypotheek van Ôé¼110.000 waarbij we annu├»tair aflossen, 10 jaar rentevast (2,1% dacht ik met NHG) en een looptijd van 30 jaar. We hebben aardig wat ge├»nvesteerd in de huidige woning (nieuwe keuken erin van Ôé¼7.000, alles laten stucen, muur eruit, radiatoren vervangen, electra grotendeels opnieuw/groepen erbij, dakraam geplaatst, e.e.a. in de tuin gedaan, alles staat fris in de witte lak etc.), dus ik geloof dat we deze woning echt wel voor Ôé¼125.000 kunnen verkopen -realistisch toch?

De huizenprijzen in NH liggen een stuk hoger, dus als we daar een soortgelijke woning willen moeten wij een huis kopen van Ôé¼175.000 ongeveer. Hoe pakken we dit aan? Kunnen wij dan bij de geldverstrekker aankloppen en nog Ôé¼65.000 lenen met dezelfde voorwaarden? Of kunnen we Ôé¼110.000 meenemen volgens de huidige voorwaarden en Ôé¼65.000 bijlenen onder nieuwe voorwaarden?

Plus dat de huidige hypotheek verstrekt is op basis van het huidige inkomen/werk wat mijn partner nu hier in Overijssel heeft, maar als we een huis in NH kopen, zal hij zijn huidige baan hier op moeten zeggen en daar een nieuwe zoeken.. krijg je dan nog wel een hypotheek/meenemen/bijlenen?

Tips en adviezen zijn welkom!

Vriendelijk bedankt!

Groetjes, Michelle
Jeroen Wolfsen
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 8:57 am
Contacteer:

Re: Advies Hypotheek meenemen - verhuizen

Bericht door Jeroen Wolfsen »

Beste Michelle,

Ing kent de mogelijkheid om de hypotheek mee te nemen, zoals men dat noemt maar in werkelijkheid moet je gewoon een nieuwe hypotheek sluiten. je neemt alleen de lopende rente mee.

Je bent goedkoper uit met een nieuwe hypotheek want de rente daarvoor is nu lager dan 2,1. Bij Ing kun je 1,79% krijgen voor 10 jaar vast met NHG.
Als je man nu een baan heeft, vraag je de nieuwe hypotheek aan op die baan. Natuurlijk moet je wel goed nadenken over de gevolgen van het opzeggen van de huidige baan. Hoe snel kun je iets nieuws vinden. Mijn advies is dit zeker niet overhaast te doen.

Jullie kunne bij iedere geldverstrekker terecht. Voor een hypotheek van Ôé¼ 175.000 heeft je man een inkomen nodig van Ôé¼ 39.000 per jaar.
Werk jij ook?

Jeroen Wolfsen
Jeroen Wolfsen
Michelle7
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 aug, 2017 12:17 am

Re: Advies Hypotheek meenemen - verhuizen

Bericht door Michelle7 »

Bedankt voor je reactie Jeroen.

Ik was al bang dat het neerkomt op een nieuwe hypotheek afsluiten. Wij hebben namelijk veel moeite moeten doen om deze hypotheek te krijgen, namelijk enkel gebaseerd op het inkomen van mijn partner (20 uur vast - maar werkte fulltime). Nu heeft hij na het krijgen van de hypotheek zijn baan opgezegd (vanuit burn-out) en is elders gaan werken. W├®l meer uren (32) maar met een jaarcontract. Wij willen het op ├®├®n inkomen houden, zodat we niet 'all-in' gaan dat als hij zijn baan kwijtraakt wij de rekeningen niet meer kunnen betalen, vandaar deze keuze. Zijn jaarinkomen was in 2016 in ieder geval Ôé¼41.000 - maar dus niet terug te rekenen naar fulltime 'v├íste' uren.. we zijn bang dat dat een struikelblok gaat zijn.. :(

Ik werk dus wel (parttime - 16 uur gemiddeld), maar dit willen we buiten beschouwing laten vanwege bovenstaande situatie, maar ook omdat het 't erg ingewikkeld maakt omdat ik als freelancer werk voor iemand met een PGB-budget.

Qua werk is een gunstige stap gezet; hetzelfde overkoepelende bedrijf zoekt mensen voor dezelfde functie in Noord-Holland, dus daar is een soort van interne sollicitatie naartoe gegaan. Tevens hebben wij een logeeradres gevonden voor mijn partner mocht hij al in Noord- Holland moeten zijn ivm sollicitaties of werk en wij nog een nieuwe woning hebben.

Maar als ik het goed begrijp zullen we dan de nieuwe hypotheek op zijn nieuwe (huidige) baan moeten aanvragen en niet op zijn vorige baan waarmee hij dus de huidige hypotheek heeft verkregen? Dus met andere woorden; weer opnieuw die moeilijke molen in, ditmaal zelfs z├│nder vaste uren op papier (ondanks meer uren en alsnog fulltime werk - deze maand heeft hij zelfs al 180 uur gemaakt, maar daar kunnen ze niet veel mee dus).
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies Hypotheek meenemen - verhuizen

Bericht door M_1 »

Ja, bij een verhuizing zul je altijd opnieuw worden getoetst. Maar even los van hoe jullie 'gevoel' is over de hypotheek, op ├®├®n of op twee inkomens, ik zou voor de toetsing om jouw eigen inkomen proberen mee te nemen. Dan kunnen jullie in elk geval zien wat de mogelijkheden zijn. Dat maximum staat natuurlijk los van hoeveel geld jullie zelf zouden willen lenen.

Het klinkt trouwens wel als een lastige situatie. Als je vriend geen uitzicht heeft op de zekerheid van een vaste baan, dan is er dus een gerede kans dat hij na het jaarcontract op straat komt te staan. Van dat negatieve scenario zullen de meeste geldverstrekkers dan ook uitgaan.
Plaats reactie