Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door andreasvdwal »

Wij hebben onlangs een nieuwbouw woning toegewezen gekregen we hopen een dezer dagen het voorlopig koopcontract te tekenen. De woning heeft een EPC van 0,4 en is voorzien van onder andere 5 zonnepanelen en andere energie besparende maatregelen zoals HR++ en isolatie van daken wanden en vloeren. Bij de NHG is normaal gesproken de grens Ôé¼ 247.450,00 en met Energie besparende voorzieningen Ôé¼ 259.700,00. Wat mij niet duidelijk wordt of je bij nieuwbouw die vanuit de bouwregelgeving al energie zuinig moet zijn dus ook met de Ôé¼ 259.700,00 mag rekenen. Ik heb al heel wat af gezocht op het internet maar dat wordt mij niet duidelijk mogelijk kunnen jullie hier een antwoord opgeven.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door Rense »

Nee, de verhoging geldt alleen voor toevoegingen die je doet buiten de reguliere koop- aanneemsom. Zitten de genoemde elementen dus al in de koop- aanneemsom dan kun je niet nogmaals extra verhogen tenzij je extra voorzieningen treft.

Wat is de huidige koop- aanneemsom inclusief grondprijs?
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door andreasvdwal »

De aanneemsom incl grondprijs is 229.900 maar daar komt nog meerwerk bij o.a keuken e.d. we verwachten tussen de 20 a 30 euro hiervoor kwijt te zijn. Verder verwachten we ruim 24.000 aan overwaarde in te brengen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door Rense »

Dan kun je hem wel passend maken op NHG. Ga naar een goede adviseur en laat je goed voorlichten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door M_1 »

Hoe zit het eigenlijk met BTW-teruggave bij nieuwbouw? Normaal kun je bij installatie van panelen de BTW namelijk terugkrijgen, is dit bij de 'standaard' panelen bij nieuwbouw ook zo? Anders is het dus bijna altijd aan te raden om bij nieuwbouw zo weinig mogelijk panelen mee te nemen in de bouw en ze meteen na oplevering alsnog los te plaatsen.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door andreasvdwal »

Vandaag met de hypotheek adviseur gezeten om de hypotheek rond te maken voor onze nieuwbouw woning we hebben een mooie overwaarde van ruim 36.000. We hebben een hypotheek nodig van zo'n 224000. Nu stelt mijn adviseur dat ik niet onder de NHG kan vallen omdat deze niet van de hypotheeksom uit gaan maar van de waarde van de woning.

Ik heb op de website van NHG eens gekeken maar dat krijg ik daar niet zo scherp wat is jullie ervaring hiermee? Want de waarde van de woning zal met het meer werk inderdaad boven de 248000 euro liggen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door webka »

Zorg dan dan het meerwerk wordt beperkt zodat de koopsom/marktwaarde oonder de NHG grens ligt. En vervolgens betaal je het andere meerwerk uit eigen middelen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door M_1 »

Als dat niet lukt, dan kun je altijd nog ervoor kiezen om eerst een gewone hypotheek te nemen en die daarna over te sluiten naar NHG. Bij oversluiten (met woningverbetering) geldt de grens namelijk wel voor het hypotheekbedrag ipv de woningwaarde. Wel is het dan de vraag of een specifieke nieuwbouwhypotheek zover NHG mogelijk niet voordeliger is dan oversluiten naar een gewone NHG hypotheek.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door Rense »

Dat bedoelde ik met een goede adviseur.

Een goede adviseur zal, zoals Webka aangeeft, een splitsing laten aanbrengen in het meerwerk zodat deze passend is binnen NHG. Het gedeelte boven 245k wordt dan uit eigen middelen voldaan.

De oplossing van M_1 is ook mogelijk maar is een kostbaardere oplossing omdat je dan twee keer kosten moet maken.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Energie besparende voorzieningen NHG en nieuwbouw woning

Bericht door andreasvdwal »

En met eigen middelen bedoelen jullie dan de overwaarde van de woning neem ik aan bedankt voor jullie tips ik ga het nog eens even bespreken met mijn hypotheek adviseur

Gr Andreas
Plaats reactie