Ontslag huidige aansprakelijkheid hypotheek en nieuwe hypo

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

chb
Berichten: 1
Lid geworden op: do 10 aug, 2017 4:49 pm

Ontslag huidige aansprakelijkheid hypotheek en nieuwe hypo

Bericht door chb »

Hallo

ik heb het volgende probleem. Ik heb 6 maanden gelden een woning gekocht. De woning is volledig op basis van mijn salaris gefinacieerd.

De oude woning had ik een spaar hypotheek op via Rabo a 185.000 . Woning verkocht voor 218K


Ik koop ex partner niet uit van is 6 maanden gelden dat woning gekocht is en dus geen overwaarde op dit moment zullen we maar zeggen..

Nieuwe woning gekocht waarbij 119K Annuiteiten Hypotheek en 132K aflossingvrij.

Afgesproken dat ik in de woning blijf en ex partner uit hooofdelijke aansprakelijkheid onstlagen word.

Dus bank gevraagd nieuwe aanbieding te maken.

Nu krijg ik een annuteiten hypo van 119, en nog een annuteiten van 132 K aangesmeerd. Waardoor mijn maandelijkse lasten met 300 euro per maand stijgen.


Ik zit hier dus niet op te wachten. Ik krijg als uitleg dat door de scheidng ik geen aflossingvrije hypotheel meer kan krijegen onder oude regime???

Klopt dit dat mijn oude recht van 50% aflossingvrij max komt te vervallen door een scheiding?

Graag advise om hier mee om te gaan. want zit nu niet te wachten op 300 meer per maand, en ook niet op verkoop van de woning.

alvast bedankt

Henk
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Ontslag huidige aansprakelijkheid hypotheek en nieuwe hy

Bericht door Rense »

Dat heeft de bank dan niet helemaal goed gedaan.

Er van uitgaande dat de oude hypotheek van voor 01-01-2013 is en de verdeling 50/50 is dan kun je het volgende zeggen.

Op grond van bovenstaande heb je een overgangsrecht van 92.500 (50% van 185.000). Dit deel mag in de nieuwe hypotheek aflossingsvrij (met een maximum van 50% van de marktwaarde van de nieuwe woning).

Je koopt nu feitelijk het deel van je ex er bij. Dit is een nieuwe verkrijging en valt onder het nieuwe recht (100% aflossen, tenminste annuitair).

Van de totale hypotheek mag dus maximaal 92.500 aflossingsvrij (ook na de scheiding) en het restant moet tenminste annuitair. De maandlast zal dus wel stijgen maar dat zal geen 300 euro zijn.
Even terug naar de (Rabo) bank dus en uitleggen hoe het in elkaar zit.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Ontslag huidige aansprakelijkheid hypotheek en nieuwe hy

Bericht door Rense »

Er is inderdaad sprake van echtscheiding maar hij mag altijd, op basis van het overgangsrecht, terug naar aflossingsvrij tot maximaal zijn deel.

Het overgangsrecht is vormvrij en mag dus ook later weer gewijzigd worden. Feitelijk maakt hij een deel van zijn omgezette annuïteit weer aflossingsvrij.
Het nieuwe deel (verkregen vanuit de scheiding) moet volledig worden afgelost.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Ontslag huidige aansprakelijkheid hypotheek en nieuwe hy

Bericht door SimpleMind »

Eens dat er sprake is van overgangsrecht van de helft van de oude hypotheekschuld.
De vraag is echter of dit daadwerkelijk 50% van 185k is. Wat is er gebeurd met de afkoopwaarde van de oude spaarhypotheek?

Ik vraag me ook af of er geen overwaarde is! Overwaarde op oude woning was 33k! En ook hier de vraag wat er gebeurd is met de afkoopwaarde....
Voor de (helft van de) overwaarde zal toch ook minimaal annuiteit moeten worden afgesloten...

En hoe hoog de stijging van lasten zal worden is niet direct te zeggen.
Minder dan 300 moet denk ik wel haalbaar zijn maar wellicht vraagt dat wel een nieuwe hypotheek...
Er zijn op dit moment namelijk geen details over resterende looptijden etc...

Situatie is denk ik net iets complexer dan TS zelf schetst
Plaats reactie