Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

P&P
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 okt, 2016 10:41 am

Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door P&P »

Koopprijs: 520.000
Maximaal te lenen o.b.v. salaris: +- 500.000
Benodigde hypotheek: +- 300.000 (de rest is overwaarde en eigen geld)

In de ontbindende voorwaarden van het voorlopige koopcontract heeft de makelaar gezet dat we kunnen ontbinden wanneer het niet lukt om hypotheek te krijgen voor de aankoopprijs + k.k. Dit is vast een standaardomschrijving, maar is dat in onze situatie niet uiterst dom van de makelaar? Op basis van deze omschrijving zouden we er dus zonder problemen onder uit kunnen komen in de 8 weken waarin we de financiering kunnen regelen.
P&P
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 okt, 2016 10:41 am

Re: Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door P&P »

(De vraag is overigens puur hypothetisch, de koop is inmiddels al een tijdje rond)
P&P
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 03 okt, 2016 10:41 am

Re: Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door P&P »

Niemand? :)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door rambagts »

Ik deel je mening niet. Stel dat je zou ontbinden dan zou de verkoper wel eens met success naar de rechtbank kunnen stappen.
Google onder "haviltex criterium"
Hugo112
Berichten: 81
Lid geworden op: do 21 jan, 2010 9:17 pm

Re: Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door Hugo112 »

rambagts schreef:Ik deel je mening niet. Stel dat je zou ontbinden dan zou de verkoper wel eens met success naar de rechtbank kunnen stappen.
Google onder "haviltex criterium"
Volgens mij kan ts juist wel gewoon ontbinden aangezien eigen vermogen niet meegenomen hoeft te worden. Zie ook uitspraak rechter waarbij rechter gebruik maakt van de haviltex en toch besluit eigen vermogen buiten beschouwing te laten. https://www.gmw.nl/financieringsvoorbeh ... g-wanneer/
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraag ontbindende voorwaarden hypotheek

Bericht door rambagts »

Ik bedoelde te zeggen dat als ts bij de onderhandelingen gezegd zou hebben dat hij maar een hyp. van 300.000 nodig heeft en de makelaar het dus fout heeft verwoord in het contract het bij een rechtbank alle kanten op kan.
Plaats reactie