Uitkopen bij scheiding

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marielle123
Berichten: 1
Lid geworden op: za 05 aug, 2017 10:02 pm

Uitkopen bij scheiding

Bericht door Marielle123 »

Hallo
Ik heb een vraagje. Mijn man en ik gaan scheiden. Hij wil mij uitkopen, het huis staat 50/50 op onze namen. We hebben destijds een hypotheek afgesloten van 250.000. De woning is nu getaxeerd op 295.000. Ik krijg dan de helft van de overwaarde. Er zit echter ook een spaarpolis aan de hypotheek vast, de waarde daarvan is momenteel 22.154 euro. Mijn ex man geeft aan dat ik daar geen recht op heb omdat hij die spaarpolis wil gebruiken om in te leggen bij zijn nieuwe hypotheek. Klopt dat, moet het gebruikt worden voor de koopwoning? Of heb ik recht om de helft van die 22.154 gestort te krijgen?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Uitkopen bij scheiding

Bericht door M_1 »

Je kunt deze zaken niet los van elkaar zien. De overwaarde van de woning en de waarde van de spaarpolis zijn allebei onderdeel van jullie gezamenlijke bezit, net als bijvoorbeeld het saldo van een eventuele spaarrekening, of juist van een lopende lening, of, bijvoorbeeld, de waarde van de auto. Je moet al deze zaken bij elkaar optellen en vervolgens bekijken op hoeveel iedereen recht heeft.

Het is daarbij wel het meest logisch dat degene die de woning 'krijgt' ook de waarde van de spaarpolis 'krijgt'. Maar die waarde moet dus wel worden meegenomen in de berekening.

Vergeet trouwens niet om ook de waarde van de pensioenaanspraken op de juiste manier mee te nemen. Daarbij kan het namelijk ook om tienduizenden euro's gaan.
Plaats reactie