Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Polinder
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 aug, 2017 10:46 pm

Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Bericht door Polinder »

Goedenavond,

Naar aanleiding van de aankoop van een woning heb ik een aantal vragen. Ik ben een absolute leek op financieel gebied. Mijn financieel adviseur legt alles zo goed en duidelijk mogelijk uit, maar soms komen er op zaterdagavond ineens vragen in mij op. Zo ook nu..
Ik hoop dat iemand hier mij duidelijkheid kan verschaffen.

Ik heb een bod op een huis gedaan. Deze is geaccepteerd. Nou verlopen de ontbindende voorwaarden maandag. Maandag ga ik echter, wegens administratieve rompslomp zeker niet halen. Mijn financieel adviseur heeft 2 weken uitstel van ontbindende voorwaarden aangevraagd. De kopers hebben 1 week gegeven.

Nou heb ik een aantal vragen:
- Wat zijn mogelijke scenarios en wat zijn daarin mijn gevolgen. Voornamelijk ben ik benieuwd wanneer ik die 10% zou moeten betalen. Volgens mijn financieel adviseur moet het heel gek lopen wil ik voor oktober (passeren) geen hypotheek hebben.
- De verkopers zeiden dat de datum van passeren wellicht ook opschuift als dit langer duurt, i.v.m. hun hypotheek. Ik vraag mij af hoe dit zit. Ik hoef de hypotheek in principe toch pas in oktober rond te hebben? Krijgt hun bank een soort van bevestiging van mijn bank voor de hypotheek?

Deze vragen komen wellicht erg dom over, maar ik heb inmiddels al 100 scenarios bedacht en wellicht kan iemand hier wat duidelijkheid geven.

Bij voorbaat dank!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Bericht door M_1 »

De boete moet je betalen als je, tegen de afspraken in, het huis niet koopt. Maar als je op tijd aangeeft dat de koop niet doorgaat omdat je geen hypotheek kunt krijgen, dan hoef je die boete niet te betalen als de koop daardoor niet doorgaat. Dus als je binnen de termijn van de bank te horen krijgt dat je geen hypotheek kunt krijgen, een dat tijdig aan de verkopers doorgeeft, dan kun je ontbinden zonder boete.
Vaak zijn er wel eisen aan die ontbindende voorwaarden gesteld. Bijvoorbeeld dat je het zwart op wit moet hebben staan of dat je bijvoorbeeld twee afwijzingen moet hebben. Dat zul je in principe in de voorlopige koopovereenkomst moeten hebben staan.

Je kunt er ook op gokken dat je de hypotheek wel zult krijgen, maar dat het alleen niet zo snel geregeld is. Je adviseur zal dat waarschijnlijk wel inzicht in hebben.

Het kan zijn dat de verkopers nog geen nieuwe woning hebben, omdat ze eerst hun huidige woning verkocht willen hebben. Dan kan ik mij voorstellen dat uitstel van de financieringsvoorwaarden ook betekent dat zij later een nieuwe woning definitief kunnen kopen. En dat zij daarom dat meer tijd voor willen hebben. Dus dat daarom de overdracht ook later wordt.
Polinder
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 aug, 2017 10:46 pm

Re: Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Bericht door Polinder »

Ik durf de gok er best op te nemen om de ontbindende voorwaarden te laten verlopen, alleen zit je dan toch met de bankgarantie? Want die 10% kan ik niet zo even storten..
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Bericht door M_1 »

Het hangt af van de afgesproken voorwaarden of je een bankgarantie nodig hebt.
Polinder
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 04 aug, 2017 10:46 pm

Re: Hypotheek en ontbindende voorwaarde

Bericht door Polinder »

Ja, de bankgarantie is opgenomen in de koopakte.
Plaats reactie