Omzetten Meegroeihypotheek naar banksparen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Omzetten Meegroeihypotheek naar banksparen

Bericht door Inge_E »

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb zoveel mogelijk gezocht om antwoord op mijn vragen te vinden alvorens ik zelf ging posten, maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Ik heb eindelijk mijn echtgenoot kunnen overtuigen dat onze beleggingshypotheek never nooit genoeg op zal brengen om onze hypotheek over (14 jaar) af te kunnen lossen en we er echt iets aan moeten doen. Ik heb binnenkort een afspraak met een adviseur voor "herstel advies" maar wil graag goed voorbereid het gesprek in gaan.

Situatie:
Soort hypoheek: ABN meegroei hypotheek van 204.000 EUR gestart juni 2001, 100% beleggen
Op het laatste overzicht was de waarde van de beleggingen 31000 EUR (KEW box 1)
Ons doelkapitaal is ca 142000 EUR (dit begrijp ik al niet goed, aangezien de hypotheek 204000 is?)
Inleg (prolongatiepremie) is 192 EUR per maand. (ORV en overige kosten worden hier nog vanaf hehaald)
We mogen 10% per jaar boetevrij aflossen per jaar
Rente 6,3%, zou 10 jaar vast zijn maar is in 2011 niet aagepast (geen idee waarom, ik weet ook niet wat de rentestand in 2011 was)
2de hypotheek Aflossingsvrij van 57000 met 4,4% rente
Ik wil met zo min mogelijk kosten zo gunstig mogelijk omzetten, volgens de site van ABN AMRO is het mogelijk om te zetten naar banksparen (waardeoverdracht).

Wat ik graag zou willen is met de "opgebouwde" waarde van 31000EUR 10% van de totale hypoheek aflossen (=26100 EUR), zodat we direct profiteren van een iets lagere maandlast en de rest (4900 EUR minus afhandelingskosten) overdragen naar een bankspaarrekening. Kan dit zonder verdere exra kosten? Belasting technisch moet het volgens mij kunnen, aangezien de KEW langer dan 15 jaar loopt. En omzetten is niet hetzelfde als oversluiten toch?

We verwachten in de toekomst (in ieder geval binnen 14 jaar) een erfenis. Hiervan zouden we zo-ie-zo het aflossings vrije deel van de hypotheek mee af kunnen lossen, en ik zou dan zo vaak als nodig 10x de jaarlijkse inleg op de bankspaarrekening willen inleggen, om aan het doelkapitaal te komen zonder extra maandelijkse inleg. Hoe zit het met die maandelijkse inleg? Blijft dit 192 euro, of moet het doelkapitaal echt gehaald worden en stijgt de inleg dus aanzienlijk?

Kan iemand een verklaring geven waarom het doelkapitaal van de verzekering "maar" 142000 EUR is terwijl de hypotheek 204000 EUR is?

Andere ideeën en suggesties zijn natuurlijk ook welkom ;)

groet,
Inge
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Omzetten Meegroeihypotheek naar banksparen

Bericht door M_1 »

Je mag niet de opbouw gedeeltelijk laten uitkeren een gedeeltelijk laten doorlopen. Het is alles of niets.

Dat het doelbedrag lager is dan de hypotheek heeft te maken met het beleggingsaspect. Als je heel goede rendementen maakt, dan kan het eindbedrag hoger worden dan je doel. Daarin wordt het doek vaak lager gekozen dan de lening.
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Omzetten Meegroeihypotheek naar banksparen

Bericht door Inge_E »

Dank voor het antwoord.

Maar het is wel mogelijk om de 31000EUR op een bankspaarrekening te zetten.
Zijn we verplicht het doelkapitaal te halen? Om het doelkapitaal te halen, moet de maandelijkse inleg aanzienlijk verhoogd maar ik dacht namelijk ergens gelezen te hebben dat de inleg niet verhoogd mag worden, behalve dan 1x per jaar 10x de minimale inleg extra storten.

Wellicht kunnen we hierdoor het doelkapitaal wel halen door die toegestane 10x laagste inleg te doen zodra de erfenis vrijkomt, en verder gewoon die 192 euro inleggen die we nu doen.

Maar alsnog blijven we met een (extra) restschuld zitten van zo'n 60000?? Want doelkapitaal verhogen mag toch ook niet?
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Omzetten Meegroeihypotheek naar banksparen

Bericht door exroosje »

Het is lastig om hier een antwoord op te krijgen.

Ik heb een paar jaar geleden de inleg op mijn beleggingsverzekering (zelf) verhoogd met een paar tientjes zonder iets aan te passen aan de ORV . Ik wilde nl mijn doelkapitaal ook niet verhogen maar de kans verhogen dit te bereiken. Dit was mijn manier van woekerpolis reparatie.

De kapitaalverzekering was eentje van voor 1999 dus zat en zit in box 3. Ik gaf en geef hem dus niet op. Dat is nu al enkele jaren zo. Ik weet echter nog steeds niet of dit al die jaren goed gaat omdat dit mag of omdat er niemand naar kijkt. De verzekeraar zei gewoon dat het fiscale consequenties kan hebben en ze geven het braaf door aan de belastingdienst. En die gaat braaf elk jaar accoord met mijn opgave (eigenlijk dus geen opgave).

Echter toen ik dit jaar de ORV op 0 wilde zetten om zo veel mogelijk inleg in de belegginspot te krijgen, zei mijn adviseur dat hij eigenlijk niet zeker wist of het toegestaan was om de vrijkomende premie in de beleggingspot te stoppen. Wat weer in tegenstelling is met het verhaal hierboven.

Het gekke aan het verhaal is dat de inleg in de beleggingspot sowieso variabel is omdat het afhankelijk is van de verzekeringspremie voor de ORV. Ik ga er dus maar vanuit dat je zo lang je binnen de 1-10 verhouding blijft en het doelkapitaal (lees de waarde van de ORV) niet verhoogt het goed gaat.
Plaats reactie