Inkorten spaarhypotheek in de laatste jaren verstandig?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Inkorten spaarhypotheek in de laatste jaren verstandig?

Bericht door Koos.Banti »

Eind vorig jaar wilde ik (mede om de VRH te drukken) mijn spaarhypotheek geheel aflossen. Mijn hypotheekverstrekker Centraal Beheer wilde echter niet meewerken om het verschuldigde hypotheekbedrag te salderen met de afkoopwaarde van de verzekering. De verrekening daarvan zou pas op een later tijdstip plaatsvinden.

Op mijn rekening had ik voldoende geld staan om de hypotheek af te lossen als die verrekend zou worden met de afkoopwaarde van de levensverzekering, maar niet om het gehele hypotheekbedrag in een keer op te hoesten. Om dat te kunnen doen zou dan eerst, bijvoorbeeld, een deel van mijn effecten moeten verkopen. Op de eerste plaats had ik daar niet zo veel zin in, en, nog belangrijker, bestond de kans dat het mij niet zou lukken het geld voor 1 jan (aangiftedatum saldo box 3) bij elkaar te krijgen, omdat ik zo lang heb moeten wachten op de proforma aflosnota. Hierdoor is het aflossen niet doorgegaan en loopt mijn hypotheek nog steeds.

Toen ik vorig jaar mijn voornemen om af te lossen kenbaar maakte heeft SimpleMind heeft mij erop geattendeerd dat geheel aflossen op een later tijdstip niet rendabel meer zou zijn:
SimpleMind schreef:Dat had ik inderdaad al verwacht. Vooral om dat dan ook de verzekering ingekort moet worden.
Maar zoals M_1 al aangaf, je hoeft niet perse te wachten tot juni. Hoe eerder hoe hoger je voordeel. Als je te lang wacht wordt het snel nadeliger om nog af te lossen.
Ook een daarna geraadpleegde adviseur raadde mij aan de hypotheek door te laten lopen. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere manier dan aflossen om toch de exorbitant hoge ORV en verborgen kosten van de woekerpolis enigszins te drukken. In mijn zoektocht op het internet ben ik gestuit op de spaarhypotheektool van de weblog Geld is Tijd. In tegenstelling tot Hypohype kon ik daar wel al de verscheidene transacties kwijt die gedurende de afgelopen 23 jaar hebben plaats gevonden.

Met deze tool heb ik verschillende scenarioÔÇÖs doorgerekend en volgens deze berekeningen haal ik het grootste voordeel uit het laten inkorten van de looptijd met 3 jaar. Binnen de bandbreedte die CB tot nu toe toegestaan heeft (8.07) zou ik hopelijk dan ook nog een extra premiestorting van ong. Ôé¼ 900 mogen doen om de nieuwe premie wat te verlagen.

Omdat ik echter vaker heb gelezen dat de spaarhypotheek pas aan het eind van de rit wat rendeert vraag ik mij af of het wel zo verstandig is om die laatste jaren nu te gaan inkorten.

Zou iemand a.u.b. zo vriendelijk willen zijn voor me te checken of het inkorten wel zo verstandig is als alvorens ik het bij CB aanvraag?

Mijn hypotheekgegevens zijn alsvolgt:
Hyp.bedrag: Ôé¼ 72.157 (Box 3)
Looptijd: juni 1994 - juni 2024
In de spaarpot op 1-6-2017: Ôé¼ 51.924
Hyp.rente: 2% tot 1-6-2018
Premie: Ôé¼ 165
Extra premiestortingen: Ôé¼ 14.500
Hoogste/laagste premie: Ôé¼ 225/Ôé¼ 56
IB-perc.: 22.9%
WOZ: Ôé¼ 147.000
Ik weet niet of het relevant is om ook te vermelden dat CB per 1-6-2017 de afkoopwaarde per 1-6-24 heeft verhoogd van Ôé¼ 72.157 naar Ôé¼ 73.001 als ik dan nog in leven ben. Bij voortijdig overlijden wordt Ôé¼ 72.157 uitgekeerd. In de oude polisvoorwaarden was dat 115% van de afkoopwaarde met een minimum van Ôé¼ 72.157.

Bij voorbaat dank!
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Inkorten spaarhypotheek in de laatste jaren verstandig?

Bericht door SimpleMind »

Koos,

Ik heb net even wat zitten rekenen en de verschillen lijken beperkt. Niets doen kost in totaal ┬▒23.400 (juni 2017 tot juni 2024)... inkorten levert inderdaad een klein voordeel op.
Bij 3 jaar inkorten scheelt het ┬▒1400, nog verder inkorten zou zelfs nog iets meer op kunnen leveren maar dit levert mogelijk problemen op door te hoge premie (dan zou je nu extra moeten storten, en over een jaar bijvoorbeeld inkorten...). Ook het algeheel afkopen en aflossen van de hypotheek lijkt nog steeds een optie. Kosten (gerekend vanaf juni 2017) ongeveer 20.700.

Het verschil is relatief beperkt en afhankelijk van de opbrengst van je beleggingen, rente op bankrekening, en vooral ook de hypotheekrente de komende jaren.
Verschil is minder dan 3000k over 7 jaar... zet dat af tegen verwachting opbrengst/rente eigen vermogen (minus VRH) en je heb een eerste indicatie.
Let wel. Afkopen is onomkeerbaar... als de rente over 1 of 2 jaar ineens 3 of 4% wordt ziet het plaatje er iets gunstiger uit voor behouden huidige situatie... maar ook dan levert het nauwelijks voordeel op... Het maken van hoge kosten voor ingrijpende wijzigingen zou ik in ieder geval niet meer aanraden...

De reden dat het in jouw geval de spaarconstructie veel minder gunstig uitpakt dan normaal is de combinatie van de volgende factoren:
  • zeer laag IB-tarief
  • relatief dure ORV van ┬▒Ôé¼30/maand
  • lage hypotheekschuld en 2x hogere WOZ-waarde
  • in combinatie met een lage rente
Mijn redenatievermogen is mogelijk wat vertroebeld door de aangename tropische locatie waar ik op dit moment verblijf maar als ik alles op een rijtje zet zou ik toch overwegen om de hypotheek af te kopen.... verzekering laten uitkeren en zelf het resterende bedrag aanvullen...

Succes!
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Inkorten spaarhypotheek in de laatste jaren verstandig?

Bericht door Koos.Banti »

SimpleMind,
Ik vind het zeer fideel van je dat je zelfs tijdens je vakantie bereid bent om mij een helpende hand toe te reiken. Mijn heel hartelijke dank daarvoor. Ik vind dit echt top!

Ik vermoedde al dat de tool in mijn geval een vertekend zou geven. Het is een heel handige applicatie, maar helaas heeft het niet de mogelijkheid je belastingtarief tussentijds te wijzigen. Maar goed dat ik om een second opinion gevraagd heb.

Langer inkorten dan 3 jaar zou volgens de tool leiden tot een bandbreedte van 9.1 (bij 4 jaar) en een, inderdaad, heel hoge premie, dus dat valt af. Blijven nog over jouw 2 andere suggesties. Daar ga ik nu hard over nadenken en rekenen. Ik neig nog steeds sterk naar het afkopen van de verzekering.

Ik wens je van harte een heel prettige vakantie!
Plaats reactie