Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nina
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 6:40 pm

Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door Nina »

Ik ben erg benieuwd of jullie denken dat dit plan kans van slagen heeft, ik heb zelf geen enkel verstand van hypotheken en alles wat daarbij komt kijken.
Onze situatie is als volgt:
Wij (twee volwassenen en 1 kind) hebben een sociale huurwoning waar we liever niet meer zouden willen wonen, maar een koopwoning is niet haalbaar gezien onze financi├½le situatie, ├®├®n vast contract en ├®├®n ZZP'er(├®├®n jaar bezig, weinig inkomsten).
Wij zijn op zoek gegaan naar alternatieve woonvormen en kwamen zo bij een stacaravan terecht. Hier verblijven we van 1 april tot ongeveer 1 november. Onze huurwoning wordt dus niet gebruikt in die periode, erg zonde, maar we hebben 'm wel nodig voor in de winterperiode. Nu zijn we aan het kijken voor een andere woonvorm voor de winterperiode en kwamen we een stenen recreatiewoning tegen, vp 75000, niet permanent te bewonen, wel met cv en vaste aansluiting op water enz. We zouden hier in de winter willen verblijven en deze in de zomer, wanneer we in onze stacaravan verblijven, kunnen verhuren. We kunnen ons inschrijven bij mijn moeder, zodat we een gba adres hebben en zouden hier ook altijd kunnen verblijven mocht dit nodig zijn, maar dit zou dan op papier ons hoofdverblijf zijn. De huurwoning zeggen we dan op.
Dit zou voor ons een ideale manier van wonen zijn en daarnaast zou de verhuur van de stenen recreatiewoning in de zomerperiode ook een leuke inkomstenbron kunnen zijn.
Nu de vraag of zo'n soort constructie haalbaar is en of er banken zouden zijn die hiervoor open staan? Wat denken jullie?
Ik begrijp dat dit een alternatieve manier van wonen is, maar voor ons is het perfect als het te realiseren zou zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, tips en ervaringen.
Vriendelijke groet,

Nina
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door M_1 »

Gaat niet lukken met een gewone hypotheek. Daarvoor is voor de bank niet (alleen) relevant of het voor jullie een bruikbare situatie is, maar vooral ook hoe het zit als je het wilt of moet verkopen. Dan is die recreatiewoning namelijk veel minder courant en dus een weinig zeker onderpand.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door rambagts »

Nu zijn we aan het kijken voor een andere woonvorm voor de winterperiode en kwamen we een stenen recreatiewoning tegen, vp 75000, niet permanent te bewonen, wel met cv en vaste aansluiting op water enz. We zouden hier in de winter willen verblijven en deze in de zomer, wanneer we in onze stacaravan verblijven, kunnen verhuren
Ter aanvulling:
Weet je wel 100% zeker dat dat je ca. 6 achtereenvolgende wintermaanden in de recreatiewoning mag wonen? Bij verhuur heb je altijd toestemming van de geldverstrekker nodig. M_1 gaf al aan dat een hypotheek een onmogelijk opgave is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door M_1 »

En vergeet ook de (vaak hoge) verplichte parklasten niet. Die drukken je leencapaciteit ook behoorlijk.

Op zich is het trouwens wel een leuk bedachte constructie. Met de huidige woningprijzen kun je misschien twee recreatiewoningen kopen voor minder geld dan ├®├®n woonhuis. Voor iemand die geen hypotheek meer nodig heeft, is dat misschien wel een idee. Kun je als pensionado een huisje in de Randstad en een huisje in de natuur kopen. Of een huisje in Nederland en een huisje in warmere oorden.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door rambagts »

En vergeet de vaak hoge opslagen op de energiekosten niet als de energieafrekeningen via de parkbeheerder lopen.
voorbeeld : kwh 35 cent (ipv 19). Erg duur bij permanent verblijf .
Nina
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 6:40 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door Nina »

rambagts schreef:
Nu zijn we aan het kijken voor een andere woonvorm voor de winterperiode en kwamen we een stenen recreatiewoning tegen, vp 75000, niet permanent te bewonen, wel met cv en vaste aansluiting op water enz. We zouden hier in de winter willen verblijven en deze in de zomer, wanneer we in onze stacaravan verblijven, kunnen verhuren
Ter aanvulling:
Weet je wel 100% zeker dat dat je ca. 6 achtereenvolgende wintermaanden in de recreatiewoning mag wonen? Bij verhuur heb je altijd toestemming van de geldverstrekker nodig. M_1 gaf al aan dat een hypotheek een onmogelijk opgave is.
Hier heeft de gemeente wel regels over opgesteld, die in de praktijk niet gehandhaafd worden. Je zou vanuit de recreatiewoning niet je dagelijkse bezigheden mogen ondernemen, zoals naar je werk gaan enz. Een vage definitie van permanente bewoning die lastig te controleren valt dus. Zes maanden aan ├®├®n stuk zou een te korte periode zijn om een heel onderzoek te starten lijkt me en daarnaast zouden we altijd een tijdje in het huis van mijn moeder kunnen verblijven als onderbrekening van die periode.
Nina
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 6:40 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door Nina »

M_1 schreef:Gaat niet lukken met een gewone hypotheek. Daarvoor is voor de bank niet (alleen) relevant of het voor jullie een bruikbare situatie is, maar vooral ook hoe het zit als je het wilt of moet verkopen. Dan is die recreatiewoning namelijk veel minder courant en dus een weinig zeker onderpand.
Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je met een ''gewone hypotheek'' zijn er ook afwijkende hypotheken die dit wel mogelijk zouden kunnen maken? In welke richting zou je me adviseren om te zoeken naar mogelijkheden?
Nina
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 6:40 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door Nina »

M_1 schreef:En vergeet ook de (vaak hoge) verplichte parklasten niet. Die drukken je leencapaciteit ook behoorlijk.

Op zich is het trouwens wel een leuk bedachte constructie. Met de huidige woningprijzen kun je misschien twee recreatiewoningen kopen voor minder geld dan ├®├®n woonhuis. Voor iemand die geen hypotheek meer nodig heeft, is dat misschien wel een idee. Kun je als pensionado een huisje in de Randstad en een huisje in de natuur kopen. Of een huisje in Nederland en een huisje in warmere oorden.
de parklasten vallen in dit geval mee, de erfpacht is erg laag in verhouding tot de andere huisjes op het park en is ook nog eens eeuwigdurend. Maar het is inderdaad wel iets om mee te nemen in de berekeningen. Volgens mijn eigen berekeningen zouden we de maandlasten makkelijk kunnen betalen, al weet ik natuurlijk nog niet op hoeveel rente ik moet rekenen.
Zeker gezien het grote woningtekort is dit een fantastische constructie. Sociale huurwoning wachtlijsten zijn ontzettend lang, '' normale'' eensgezinswoningen zijn binnen no time verkocht en in ons geval dus ook niet te financieren. Gelukkig zijn er veel ontwikkelingen gaande mbt alternatieve manier van wonen, hopelijk groeit de maatschappij en dus de mogelijkheden hier een beetje in mee.
Laatst gewijzigd door Nina op za 29 jul, 2017 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nina
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 6:40 pm

Re: Hypotheek voor recreatiewoning, uitzonderlijke situatie

Bericht door Nina »

rambagts schreef:En vergeet de vaak hoge opslagen op de energiekosten niet als de energieafrekeningen via de parkbeheerder lopen.
voorbeeld : kwh 35 cent (ipv 19). Erg duur bij permanent verblijf .
Dankjewel voor je reactie. Dat is inderdaad wel iets om ook nog even uit te zoeken, nu zijn we gelukkig wel vrij zuinig met energie, dat scheelt..
Plaats reactie