NHG voor echtgenoten

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Hallo allemaal!

Ik hoop dat er hier iemand antwoord heeft op mijn vraag.

Mijn naam is Richard, 42 jaar oud. In 2003 kocht ik een appartement en daar ging ik alleen in wonen. Momenteel wonen mijn vrouw (getrouwd in gemeenschap van goederen) en onze dochter hier ook.

Een aantal maanden geleden logde ik in bij mijn online account van de geldverstrekker en daar zag ik in mijn persoonlijke gegevens staan dat mijn status nog was aangemerkt als "ongehuwd". Om die reden heb ik bij de geldverstrekker een verzoek ingediend om die status en achternaam (die door het huwelijk dubbel geworden is) te wijzigen.
Vervolgens kreeg ik een reactie waar ik niet op gerekend had. Men wees mij erop dat mijn vrouw zich moest aanmelden als mede-schuldenaar van de hypotheek omdat zij anders geen recht op NHG (wat ik al had) zou kunnen verkrijgen. Later is die uitspraak genuanceerd en zouden mijn vrouw en ik zelf de keuze hebben of mijn vrouw zich al dan niet zou aan zou moeten melden als mede-schuldenaar. Echter, als zij dit niet zou doen zou haar recht op NHG er niet komen en zou het zelfs mogelijk zijn dat zij uiteindelijk een ontruimingsverklaring zou moeten tekenen.

Omdat ik niet goed wist wat ik hier mee aan moest ben ik te rade gegaan bij een aantal verschillende partijen. Ik wist immers niet welke voor- en of nadelen er zouden kunnen kleven aan een bepaald besluit van onze kant. Zo heb ik contact gehad met de geldverstrekker zelf, mijn financieel dienstverlener, een notaris en NHG.
Helaas heb ik met alle informatie die tot mij gekomen is geen duidelijkheid kunnen verschaffen voor mijn vrouw en ik.

Nu is mijn vraag gericht aan iemand die weet waarover ik praat en mij uitsluitsel kan geven over hoe nu verder (of niet) te handelen.

Bij voorbaat alvast dank voor de reacties!

Hartelijke groet,

Richard.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door rambagts »

https://www.nhg.nl/V-N/Veelgestelde-vragen

Situatie huwelijk /geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen.
Henk heeft in 2010 zelfstandig een woning aangekocht en de lening hiervoor met NHG afgesloten. In 2014 ontmoet hij Tineke. In 2017 trouwen zij in gemeenschap van goederen.
A. Valt Tineke nu automatisch onder de NHG garantie?

Nee. Hoewel zij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, is NHG niet van toepassing op Tineke. Henk is immers de lening met NHG alleen aangegaan. Tineke moet hoofdelijk aansprakelijk worden voor de lening als zij in aanmerking wil komen voor de NHG ÔÇô en dus aanspraak wil maken op de mogelijkheden van woningbehoud en/of kwijtschelding.
De geldverstrekker is in dit verband verplicht: 
een opgave van de geregistreerde kredieten op te vragen bij de Stichting Bureau

lees verder onder de link.
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Dank u wel voor het plaatsen van uw reactie. Deze informatie van de NHG website kende ik al. Maar het geeft mij niet de duidelijkheid die ik graag zou willen.
Voor een leek is de materie nogal complex.

Daarbij; waarom is NHG voor mijn vrouw zo belangrijk?
Als ik bijvoorbeeld eerder zou overlijden en de overlijdensrisicoverzekering op dat moment uitkeert waarmee de hypotheek kan worden afbetaald is er voor mijn vrouw toch geen behoefte meer aan NHG?

Zie ik nog iets over het hoofd?

Goedenavond,

Richard.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door M_1 »

Het komt er volgens mij eenvoudig op neer dat het systeem de situatie van je hypotheek weergeeft, dus hypotheek op ├®├®n naam. Dit wordt dan vertaald naar ongehuwd. Verander je er niets aan, dan is er op zich niets aan de hand, alleen zal je partner niet onder de bescherming van de NHG vallen.
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

M_1 schreef:Het komt er volgens mij eenvoudig op neer dat het systeem de situatie van je hypotheek weergeeft, dus hypotheek op ├®├®n naam. Dit wordt dan vertaald naar ongehuwd. Verander je er niets aan, dan is er op zich niets aan de hand, alleen zal je partner niet onder de bescherming van de NHG vallen.
Bedankt voor de reactie maar dit geeft mij geen nieuw licht op de zaak. In mijn vorige post stelde ik ook een vraag mbt overlijdensrisicoverzekering.

Is er iemand die mij alsnog verder zou kunnen helpen?

Alvast hartelijk dank!
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Tukker schreef:De gedekte items door NHG vind je hier, had je zelf ook al ontdekt. https://www.nhg.nl/Consument/Wat-is-NHG

Dus als je vrouw b.v. inkomen verliest en jullie komen daardoor in de problemen, kun je geen hulp van NHG verwachten.

Ik vind dat je er wel heel veel gewicht aan toekent. Wat je moet doen is samen met je adviseur bepalen hoeveel financiële risico's jouw gezin loopt
en hoe je die op kunt lossen. NHG kan er daar ├®├®n van zijn, maar er valt ook veel te verzekeren, als dat gewenst is. Overlijdensrisico verzekeren is er ├®├®n van, zowel op jouw, als op haar leven.

Je vrouw kan alleen maar gebruik maken van NHG, als ze mede-eigenaar is van je woonhuis, ik vermoed dat het wel behoorlijk wat kosten gaat opleveren. Zou je kunnen doen als je wilt oversluiten of verbouwen.
Met de kosten valt het alles mee. Dit heb ik al uitgezocht en met de notaris besproken. Dat is dan ook geen struikelblok.

Maar zijn er ook nog negatieve kanten te bedenken wanneer mijn vrouw mede schuldenaar van de hypotheek zou worden (wat een voorwaarde is voor het in aanmerking kunnen komen van NHG voor haar) ?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door M_1 »

Heb je álle kosten bekeken? Er komen namelijk best wel wat kosten bij zo'n omzetting kijken. Terwijl het voordeel van het hebben van NHG in de praktijk vaak tegenvalt. Terwijl je dan vooral in de eerste jaren na aankoop aanspraak op de NHG zou kunnen maken.
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Bedankt voor jullie reacties.

Qua kosten valt het "omzetten" van mijn vrouw van geen NHG bescherming naar wel NHG bescherming mee. Dit baseer ik op hetgene de notaris mij hierover verteld heeft. De notaris hoeft naar eigen zeggen enkel de documentatie van het NHG te legaliseren/legitimeren en dit komt neer op een bedrag van naar schatting Ôé¼ 50. Het voorwerk wordt gedaan door mijn vrouw en ik en met name het NHG waarna de notaris hier alleen nog goedkeuring aan moet geven.

Welke risico's zijn er denkbaar in onze situatie?
Als ik overlijd is er voor mijn vrouw de uitkering van een overlijdensrisicoverzekering. Mijn inkomen is ook geen onzekerheid omdat ik van een ziektewet naar een volledig arbeidsongeschiktheid uitkering ga waarmee ik precies weet wat mijn inkomen zal zijn gedurende de resterende hypotheekperiode.
Scheiding zal nooit aan de orde zijn en dus valt die mogelijke onzekerheid ook weg.
Dan blijven er nog twee onzekerheden over; het wegvallen van het inkomen van mijn vrouw of haar overlijden.

Gelet op de laatst genoemde onzekerheden; heeft mijn NHG recht dan nog waarde of is dan alleen het NHG recht van mijn vrouw van waarde/toepassing ?

En kan de NHG bescherming op mijn vrouw's naam nog onvoorziene nadelen opleveren voor mij, haar en/of ons ?
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Bedankt weer voor de reactie Tukker,

Ik heb al met diverse partijen contact gehad ivm dit vraagstuk. Zo ook met mijn financieel adviseur. Deze heeft niet voldoende informatie kunnen verstrekken waarmee ik een keuze zou kunnen maken. De financieel adviseur biedt mij wel aanvullend advies echter tegen de prijs van Ôé¼ 121 per uur. Omdat dit mij afschrok koos ik ervoor mijn verhaal op dit forum te plaatsen in de hoop bruikbaar advies te ontvangen. Helaas wordt ik weer terugverwezen naar de financieel adviseur. Ik heb blijkbaar een te hoge verwachting gehad van dit forum tenzij er nog forumleden zullen zijn die mijn vragen wel inhoudelijk kunnen beantwoorden. In ieder geval toch mijn welgemeende dank voor de mensen die tot dusver gereageerd hebben!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door M_1 »

Omdat het sterk van je persoonlijke situatie afhangt of NHG ├╝berhaupt enige toegevoegde zekerheid geeft, kun je van een forum moeilijk een op jouw situatie gericht advies verwachten. Daarvoor zou toch een inventarisatie moeten worden gemaakt van risico's en wat er al aan zekerheden aanwezig is. Dat kost tijd en dus ook geld.

Het ligt dus niet zozeer aan onwil op het forum, maar aan de complexiteit van de 'simpele' vraag.

Wel denk ik dat de meeste adviseurs vooral zullen vinden dat in het algemeen het 'bijschrijven' van de partner na een aantal jaren looptijd weinig zin heeft, omdat de kans op een situatie die door NHG wordt gedekt dan zeer klein is geworden.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Rense »

Even simpel beredeneerd:

Heeft je partner inkomen?
Is dit inkomen benodigd voor de betaling van de hypotheek?
Heeft je partner een lopende verzekering (bijvoorbeeld via de werkgever) voor arbeidsongeschiktheid en/of werkeloosheid?
Heeft je partner een overlijdensrisicoverzekering?
Is het pensioeninkomen van je partner benodigd?
Is het inkomen van jou samen met het partnerpensioen van je partner voldoende om de hypotheek te betalen?
Heeft de woning overwaarde?
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

M_1 schreef:Omdat het sterk van je persoonlijke situatie afhangt of NHG ├╝berhaupt enige toegevoegde zekerheid geeft, kun je van een forum moeilijk een op jouw situatie gericht advies verwachten. Daarvoor zou toch een inventarisatie moeten worden gemaakt van risico's en wat er al aan zekerheden aanwezig is. Dat kost tijd en dus ook geld.

Het ligt dus niet zozeer aan onwil op het forum, maar aan de complexiteit van de 'simpele' vraag.

Wel denk ik dat de meeste adviseurs vooral zullen vinden dat in het algemeen het 'bijschrijven' van de partner na een aantal jaren looptijd weinig zin heeft, omdat de kans op een situatie die door NHG wordt gedekt dan zeer klein is geworden.
Bedankt voor jouw uiteenzetting! Ik begrijp wat je zegt, het is inderdaad een complex vraagstuk. En niet meteen gemakkelijk te beantwoorden.
Richard42
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 28 jul, 2017 3:45 pm

Re: NHG voor echtgenoten

Bericht door Richard42 »

Rense schreef:Even simpel beredeneerd:

Heeft je partner inkomen?
Is dit inkomen benodigd voor de betaling van de hypotheek?
Heeft je partner een lopende verzekering (bijvoorbeeld via de werkgever) voor arbeidsongeschiktheid en/of werkeloosheid?
Heeft je partner een overlijdensrisicoverzekering?
Is het pensioeninkomen van je partner benodigd?
Is het inkomen van jou samen met het partnerpensioen van je partner voldoende om de hypotheek te betalen?
Heeft de woning overwaarde?
Het is nu nog niet geheel duidelijk of mijn inkomen voldoende zal zijn in een situatie van verlies van inkomen van mijn vrouw of bij haar overlijden. Voor beide scenario's zijn geen verzekeringen afgesloten.
Ik weet sinds kort dat ik volledig arbeidsongeschikt verklaard ben en dat inkomen is duidelijk. Daarnaast is er nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering die naar verwachting een klein bedrag per maand zal gaan uitkeren. Hiervoor moet nog een claim worden ingediend. Ik ben nog in afwachting van een enkel document.
Wij wonen nu met 1 kind in ons huis. Wij hopen dat er nog eentje zal volgen in de nabije toekomst.
Misschien moet ik mijzelf dan de vraag stellen; Kan ik in het duurste scenario (mijn vrouw verliest haar inkomen, het gezin wordt nog met een kind uitgebreid) met alleen mijn inkomsten voldoen aan de maandelijkse uitgaven waaronder hypotheek ?
Ik neem aan dat mijn NHG "schap" niet van toepassing is op bovengenoemd scenario ?
Plaats reactie