Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

Ik heb op dit moment een spaar extra hypotheek van westland utrecht. Op het spaardeel ontvang ik 5,8 % rente tot 2025. Op mijn hypotheek betaal ik nu tot 1,9% rente tot 2024. Kortom een goede regeling die ik wil meenemen bij de koop van onze nieuwe woning. Nu stelt WU echter als voorwaarde dat de huidige woning eerst verkocht moet zijn voordat ik een nieuwe woning kan kopen. Uit de algemene voorwaarden kan ik dit niet zo direct halen.

X Verhuisregeling
Artikel 15.
1. Indien de lening wegens verkoop en levering
van de tot zekerheid aan de lening verbonden
onroerende zaak wordt afgelost en ter financiering
van een andere onroerende zaak bij de bank een
nieuwe (hypothecaire) lening wordt gesloten, heeft
de verzekeringnemer het recht de verzekering
te verbinden aan de nieuwe lening. De reeds
opgebouwde voorziening verzekeringsverplichtingen
wordt hierdoor niet aangetast.
De verzekering kan volgens de bij de verzekeraar
geldende regels worden aangepast aan het bedrag
van die nieuwe lening en aan het rentepercentage dat
hoort bij de gekozen nieuwe rentevaste periode van
de verzekering.
2. De periode gelegen tussen de aflossing van de oude
lening en het sluiten van de nieuwe lening bedraagt
maximaal 12 maanden. Gedurende deze periode wordt
over de voorziening verzekeringsverplichtingen de in
artikel 5 lid 3 omschreven rente vergoed.
3. Indien binnen de in lid 2 omschreven periode geen
nieuwe (hypothecaire) lening bij de bank is gesloten,
wordt de verzekering met inachtneming van het in
artikel 10 bepaalde afgekocht. De verzekering wordt
niet afgekocht indien de verzekeringnemer v├│├│r dat
tijdstip de verzekering heeft omgezet in een andere
kapitaalverzekering bij de verzekeraar, waarbij artikel
10 van overeenkomstige toepassing is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door M_1 »

Je hebt eigenlijk met twee dingen te maken.

1. Kun je de lening krijgen? Wat Tukker ook aangeeft, als je je huis nog niet hebt verkocht, dan wil de bank extra zekerheid dat je een flinke tijd de dubbele lasten kunt dragen en zullen ze ook de (rest-)waarde van de woning nog niet met zekerheid kennen. Dus zullen ze die ook wat lager kunnen inschatten. Daarom zul je voor de nieuwe woning waarschijnlijk minder kunnen lenen dan als de woning al was verkocht.

2. Kun je de spaarhypotheek zomaar meenemen? Als de oude woning nog niet verkocht is, dan is de spaarpolis onderdeel van de zekerheid voor die woning. Je zult die polis dus daaraan gekoppeld moeten laten. In de tijd van de dubbele lasten zul je - formeel - op de nieuwe woning dus (nog) geen spaarhypotheek hebben. Pas als de oude woning verkocht is, zal de spaarpolis aan de nieuwe hypotheek kunnen worden 'gekoppeld' en dan pas kunnen/zullen de voorwaarden van de oude hypotheek kunnen worden overgenomen. Misschien dat dit niet heel duidelijk is verteld en dat je (onterecht) hebt begrepen dat het helemaal niet meer mogelijk zou zijn om de hypotheek over te zetten?
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

Bedankt voor jullie uitleg. Zo heeft mijn adviseur het nog niet uitgelegd. Maar als ik het goed begrijp hebben we een soort van overbruggingshypotheek nodig om de oude straks weer aan onze nieuwe (nieuwbouw) woning te koppelen. Er moet volgens mij toch wel eens overbruggingsregeling te bedenken zijn Ik ga het komende week nog wel eens uitzoeken met mijn hypotheek adviseur en mocht ik er niet uit komen dan moet ik maar is een andere adviseur in de arm gaan nemen.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

@tukker,

Wat voor meer informatie zou je nog meer willen hebben. Heb vandaag nogmaals met mijn adviseur gesproken Westland Utrecht doet gewoon lastig bij overbruggingshypotheken ook omdat de te verwachte maar naar mijn mening reeele overwaarde op huidige woning natuurlijk nog niet zeker is. Maar ik verwacht dat we er zeker uit gaan komen.

Al kost het wat duw en trek werk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door M_1 »

Dan lijkt het er dus op dat de problemen niets te maken hebben met de verhuisvoorwaarden of met spaarxtra, maar simpelweg met de leencapaciteit bij een nog niet verkochte woning. Iets waar je bij iedere hypotheekvorm mee te maken zou krijgen.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

Het komt vast goed daar heb ik alle vertrouwen in. WU wil graag weten of ik een courante woning bezit en of de overwaarde die ik verwacht te ontvangen reeël is. Gelet op de Utrechtse markt en kort geleden verkochte gelijke appartementen ook gelijke afwerk staat voor een hogere waarde dan ik als overwaarde reken moet het zeker goed komen.

Ik hou jullie op de hoogte iedergeval bedankt voor het meedenken.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

Helaas is wil WU niet overbruggen omdat onze woning in kanaleneiland in Utrecht zou zijn gelegen wat niet juist is we wonen in transwijk en ze de verwachte overwaarde te hoog vinden. Dit ondanks dat mijn ouders middels een schenking de overwaarde konden garanderen en we voldoende geld op de spaarrekening hebben om dubbele lasten te betalen. We gaan nu maar snel ons huis verkopen als het beetje mee zit hebben we het binnen 14 dagen verkocht en kunnen we weer verder.
andreasvdwal
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 24 jun, 2016 12:46 pm

Re: Verhuisvoorwaarden spaar xtra hypotheek

Bericht door andreasvdwal »

Nog even een laatste update woning is inmiddels verkocht met een overwaarde van ruim 36000 euro. Nu rap een de hypotheek voor onze nieuwbouw woning regelen.
Plaats reactie