Hypotheek niet aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Comasso
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 jul, 2017 11:17 pm

Hypotheek niet aflossen

Bericht door Comasso »

Beste iedereen,

Wij zitten in een wat lastige situatie en hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.

Mijn ouders hebben een bedrijf met woonhuis op hetzelfde terrein. Nu wil het zo dat ik het bedrijf wil gaan overnemen en het woonhuis van mijn ouders wil gaan kopen. Geen enkel probleem om een hypotheek te krijgen gelukkig.

Nu wil het zo dat mijn ouders in een nieuw huis achter op het terrein gaan wonen en dus voor een groot deel eigenaar van het terrein blijven. Ook de meeste panden (vakantiewoningen) blijven van hun. Alleen het voorhuis met grond Koop ik.

De hypotheek die mijn ouders hebben is na verkoop van het voorhuis aan mij ongeveer 30% van de waarde van de resterende woningen en grond.

Mijn ouders hebben eigenlijk geen zin om van de opbrengst van de verkoop aan mij de hypotheek af te lossen aangezien er zoveel overwaarde in het pand/land zit. De hypotheker verstrekker ING wil hierover niet in gesprek gaan en wijst ons naar de notaris. Wij willen graag in goed overleg met de ING dit regelen. Ook omdat mijn hypotheek ook bij de ING wordt afgesloten.

Heeft iemand advies voor ons of ervaring een soortgelijke situatie?

Alvast bedankt!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek niet aflossen

Bericht door M_1 »

Een hypotheek bestaat uit een lening gekoppeld aan een onderpand. Verandert het onderpand, dan zul je in de regel dus ook een nieuwe hypotheek moeten nemen (enkele uitzonderingen daargelaten)


Je hebt het ook over een 'terrein'.. Ik neem aan dat dit terrein wel uit twee of meer kadastrale kavels gaat? Anders kun je sowieso niet een deel voor jou en een deel voor je ouders. Dan zal het eerst moeten worden gesplitst. En daar zal de gemeente dan wel mee akkoord moeten gaan.

Ook zal de gemeente toestemming moeten geven voor de bouw van een extra woonhuis. Ook niet zo evident.

Zo op het eerste gezicht zie ik dus een woonhuis plus duur woonhuiskavel voor jou en een goedkoop recreatiekavel plus dito recreatiewoningen voor je ouders.
Plaats reactie