Overwaarde en bankspaardeel vrijmaken ?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Overwaarde en bankspaardeel vrijmaken ?

Bericht door mute12 »

Hallo !

Ik hoop op wat advies of wijze woorden ;)

Zelf hebben wij nu geen eigen vermogen, wel vermogen in overwaarde en banksparen.
Kan ik beiden vrijmaken bij aankoop duurdere woning?

Het doel is om buffers te hebben bij mogelijk fluctuerend inkomen.
Maar ook om ruimte te hebben om te verbouwen/aan te passen zonder dat te financieren.
Alleen daar tegelijkertijd ook niet verplicht toe te zijn.


Situatie nu:

Wel overwaarde eigen woning bij verkoop.. geschat 35.000 bij een woning van drie ton.
Wel bankspaardeel 50.000 euro.. geschat 10.000 aan rente.

Mijn vriendin en ik overwegeneen duurdere woning te kopen.
Mede door lage rente en om nog een fijne stap te maken.

De (dure) woningen die we nu bekijken hebben vaak wel investeringen nodig.
Een gedeelte zullen we kunnnen financieren, maar niet alles.

Tegelijkertijd wil ik een buffer hebben.
Of dit nu uiteindelijk in de woning gaat of niet.



Vragen:

Kan ik de overwaarde na aftrek kosten koper opzij houden en dus niet in de woning stoppen?

(ik begrijp dat ik daar dan geen renteaftrek over heb)
Of gaan banken daar niet mee akkoord ?
Wel nodig om de kosten koper te betalen boven de 101%


-Als het goed is kan ik het bankspaardeel vrijmaken door dit fiscaal af te rekenen.
Ik zou dan dus van de 50.000 ongeveer 10.000 bij mijn inkomen moeten optellen
En dus 45.000 euro vrijmaken op deze manier.



Kloppen mijn ideeen? of werkt dit niet zo?
mute12
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 01 sep, 2013 7:18 pm

Re: Overwaarde en bankspaardeel vrijmaken ?

Bericht door mute12 »

Tukker schreef:Onderwerpen die je in jouw case met jullie adviseur moet bespreken zijn:
- kunnen wij een duurder woonhuis financieren (je geeft geen inkomensgegevens)
- uitleggen wat je bedoelt met een fluctuerend inkomen
- is het verstandig om de bankspaarrekening te beëindigen, in fiscale zin nog steeds een uitstekende regeling
- bij beëindiging van de bankspaarrekening zou het maar zo verstandiger kunnen zijn deze belastingvrij (!) op je hypotheek af te lossen
en een verbouwing mee te financieren, op deze wijze houd je je belastingaftrek (50%?) in stand
Banken zijn niet altijd genegen in box 3 te financieren, hangt ook van je inkomen af
Ik wil een gewone normale op inkomen aftrekbare hypotheek.
Ecther willen wij een huis kopen wat opgeknapt mag worden en willen dat mogelijk geleidelijk doen.
En een adviseur komt er zeker, maar wil nu bij de zoektocht wel weten of mijn opvattingen kloppen.
De andere optie is nml eerst nog 1-2jaar geld vrijmaken om een buffer te creeeren.
Echter nu ongevraagd een bod op onze huidige woningen daardoor interessant om de stap eerder te maken.

Financieren gaat lukken. Inkomen als zelfstandige rond de 85.000 euro en vriendin 24.000
Dus we zouden 6 ton moeten kunnen financieren.

En ik durf nu wel een woning te kopen maar wil dan wel een financiele buffer hebben die er nu niet is.
Mogelijk willen we richting een 90% van wat we max kunnen lenen/financieren en als we erin zitten dan kijken of we het zo laten of meteen aanpakken.
Vandaar ook de wens om een zo groot financiele buffer te creeeren waarvan we zelf kunnen kiezen om deze wel/niet in de woning te stoppen.

Vandaar dat ik me afvroeg of ik inderdaad ervoor kan kiezen om de overwaarde als cash te houden (minus het stuk wat ik nodig heb voor kosten koper).
En in plaats van lagere hypotheek dat stukje ook mee te financieren (ik begrijp dat ik voor dat deel dan geen renteaftrek zou hebben).


Bankspaar vrijmaken kan minder gunstig zijn klopt, aan de andere kant zal de nieuwe rente laag zijn voor 10jr vast of 20jr.
De netto inleg zal hoger worden.
Daardoor zal het mogelijk voor mij fijner zijn om het geld vrij beschikbaar te hebben en het in 20-30jr lineair af te lossen.
Dan kan ik altijd nog voor vervroegde aflossing kiezen en geeft het me nu wel veel financiele ruimte.

Wanneer ik NU de bankspaar op mijn hypotheek aflos. Dan creeer ik meer "overwaarde" bij verkoop.
Dus ook als ik dat nog neit voor een verbouwing gebruik, dan kan het toch gunstig zijn om voor verkoop af te lossen met dit deel.
Goed punt.

Dan blijft wel nog de vraag in beide gevallen.. accepteert een bank het als ik de overwaarde NIEt terug in de nieuwe woning stop maar contant vrij houd ?
Of dat nu de huidige overwaarde is , of de overwaarde plus afgelost bankspaardeel)

Ik snap dat ik dan eigenlijk contant geld wat overblijft extra "leen" omdat ik er geen renteaftrek op heb.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Overwaarde en bankspaardeel vrijmaken ?

Bericht door SimpleMind »

Ik wil een gewone normale op inkomen aftrekbare hypotheek.
vs
Vandaar dat ik me afvroeg of ik inderdaad ervoor kan kiezen om de overwaarde als cash te houden (minus het stuk wat ik nodig heb voor kosten koper).
En in plaats van lagere hypotheek dat stukje ook mee te financieren (ik begrijp dat ik voor dat deel dan geen renteaftrek zou hebben).
en
Kan ik de overwaarde na aftrek kosten koper opzij houden en dus niet in de woning stoppen?

(ik begrijp dat ik daar dan geen renteaftrek over heb)
Of gaan banken daar niet mee akkoord ?
Dit is een van de punten waarop je nog niet helemaal duidelijk bent... bovendien is die keuze naar mijn idee helemaal niet nodig....
Het lijkt met verstandig om gewoon eens met een adviseur te gaan praten. Neem vooral de punten die Tukker aangaf mee als aandachtspunten.
Financieren gaat lukken. Inkomen als zelfstandige rond de 85.000 euro en vriendin 24.000
Dus we zouden 6 ton moeten kunnen financieren.

En ik durf nu wel een woning te kopen maar wil dan wel een financiele buffer hebben die er nu niet is.
Mogelijk willen we richting een 90% van wat we max kunnen lenen/financieren en als we erin zitten dan kijken of we het zo laten of meteen aanpakken.
Kunnen en verstandig hoeven niet hetzelfde te zijn...en bij 90% financiering is de ruimte voor box 3 lening zeer beperkt....
Bankspaar vrijmaken kan minder gunstig zijn klopt, aan de andere kant zal de nieuwe rente laag zijn voor 10jr vast of 20jr.
De netto inleg zal hoger worden.
Daardoor zal het mogelijk voor mij fijner zijn om het geld vrij beschikbaar te hebben en het in 20-30jr lineair af te lossen.
Er zijn eventueel nog tussenstappen mogelijk.... Als de hogere premie een probleem is kan voor de nieuwe hypotheek ook het bankspaardoel wat lager worden.
Dat geeft nog wel een groot deel van het fiscale voordeel, maar met betaalbare lasten.... Dat lijkt me een betaalbaarder plan dan lineair proberen af te lossen.
Plaats reactie