Dagrente bij aflossing

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Arno NL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 jun, 2017 11:09 pm

Dagrente bij aflossing

Bericht door Arno NL »

Beste allemaal,

Recent heb ik mijn woning verkocht. Dit is mooi en goed nieuws, zeker gelet op de overwaarde die ik heb ten opzichte van de hypotheek, maar toen kwam het vervolg ......

De koper heeft gekozen voor een notaris die vervolgens mijn hypotheekverstrekker heeft gevraagd om een aflosnota. Dit allemaal schijnt standaard te zijn werd mij verteld. De aflosnota heeft een rentedeel, achteraf te betalen, bevat voor het leningdeel (100% aflossingsvrij) en schrijft de bank aan de notaris dat er tevens over de geldlening dagrente wordt gerekend voor elke dag dat de betaling voor of respectievelijk na datum van passeren heeft plaatsgevonden.

Ik heb contact opgenomen met de notaris en bank. De notaris gaf aan dat dit standaard is en als er teveel wordt voldaan ik bij de bank moet aankloppen. De bank gaf aan dat dit wel losloopt, omdat de notaris het geld direct op datum van passeren overmaakt. Niets is minder waar. Tussen de dag bij notaris en de betaling bij de bank zitten meerdere dagen en ik heb geld moeten voldoen.

Dit is op zich begrijpelijk, maar waarom rekent de bank bij mij EN niet bij de notaris die dit later heeft voldaan? Zowel de notaris als de bank kiezen zelf voor een afrekening via standaardisering zonder mij te contacteren. Daarnaast staat in mijn voorwaarden van de bank dat ik mag inlossen zonder vergoeding bij verkoop van de woning en de dagrente komt me nu over als vergoeding aan mij in rekening gebracht via de aflosnota van de bank aan de notaris (die dit accepteert, niet ik) en de afrekening van de notaris aan mij (dit ik heb betwist). Daarnaast heb ik nog een tegoed bij de bank (banksparen) die nu geen rentevergoeding geeft over het tegoed wat al staat bij hen sinds begin van de maand tot de dag van passeren en nu nog steeds.

Enkele vragen:
1. Wie weet wat de grondslag is voor dagrente (ik heb al e.e.a. gezocht en lijkt me meer een gebruik dan dat dit ergens in voorwaarden staat, immers in mijn voorwaarden met de bank staat het nergens)?
2. Is dagrente nu het percentage over het leningdeel OF (zie ik ook op internet) een nieuwe percentage wat vandaag voor nieuwe financieringen zou gelden?
3. Wanneer de bank de dagrente handhaaft tot ontvangst van de aflossing KAN ik dan ook rente eisen tot men de som van het bankspaardeel aan mij inlost?

Dank ieder wel en benieuwd naar ervaringen en reacties.

Arno
Arno NL
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 jun, 2017 11:09 pm

Re: Dagrente bij aflossing

Bericht door Arno NL »

Goedemorgen Tukker,

Dankjewel voor je reactie.

Ik was ook in de veronderstelling alles via de notaris te krijgen, maar mijn opgebouwd spaartegoed op de bankspaarrekening van 50K is niet meegenomen en staat nog bij de bank. Ik heb over het volledige aflossingsvrije deel dagrente betaald en is geen rekening gehouden met de 50K waarover m.i. ook nog rente moet worden vergoedt.

Weet jij of de dagrente nu het % van leendeel is waarover wordt gerekend of de actuele rentes dit kan nog een verschil maken?

Arno
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Dagrente bij aflossing

Bericht door M_1 »

Heb je wel expliciet gevraagd om de bankspaarrekening te stoppen? Veel mensen willen die namelijk behouden en/of meenemen naar de volgende woning.
Plaats reactie