Familiehypotheekperikelen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Lucaz
Berichten: 2
Lid geworden op: za 24 jun, 2017 10:16 pm

Familiehypotheekperikelen

Bericht door Lucaz »

Ik dreig wat vast te lopen bij onze geldverstrekker.

Wij willen 50K vrijmaken om een grote verbouwing af te ronden. Aan de inkomenskant gaat dit ruimschoots goed, geen probleem. Waar we nu dreigen vast te lopen is aan de 101% maximum verhouding hypotheek tov de marktwaarde. Dit komt doordat een lopende familiehypotheek van ca 35K door de geldverstrekker is meegeteld, waardoor men op 106% uitkomt. Dat voelt wat tegenstrijdig, omdat de controle op 101% alleen voor geldverstrekkende instanties geld, en niet voor aardige suikerooms. Ook gek is dat als de familiehypotheek na de uitbreiding van de reguliere hypotheek was afgesloten, er geen probleem zou zijn. Enfin, ik kom op een aantal verschillende scenario's uit:

1. Geen extra lening en verbouwing langer uitsmeren
2. De familiehypotheek aflossen via een 'schenking' en deze verder onder water aflossen als een reguliere lening
3. De familiehypotheek aflossen alleen voor de bank op papier via een schenking en voor de belastingdienst een mooie overeenkomst maken waaruit blijkt dat de hypotheek met een lening is afgelost (dan klopt alles weer netjes)
4. Een lager bedrag lenen binnen de 101%

Klopt mijn redenering en zijn er nog andere scenario's? Alvast dank voor het meedenken!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Familiehypotheekperikelen

Bericht door M_1 »

Die 101% wordt inderdaad alleen door commerciële geldverstrekkers als regel genomen, maar onder die 101% wordt wel al het geleende geld getekend. Dus de bank wil je geld lenen zolang de totale schuld, inclusief familielening, onder de grens blijft.

2 is een mogelijkheid, maar dan heb je geen aftrek meer. 3. Is behoorlijk in een schemergebied een ook niet verstandig.

Meest logische oplossing lijkt mij familielening oversluiten naar de bank, als dat kan een je onder de 101 blijft, een vervolgens het geld voor de verbouwing van de familie lenen.
Plaats reactie