overgangsrecht, lening bv en nieuwbouw

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

eligius
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 jun, 2017 4:40 pm

overgangsrecht, lening bv en nieuwbouw

Bericht door eligius »

Hallo allemaal,

Mijn huidige hypotheek is van voor 2013, dus ik kan aanspraak maken op het overgangsrecht.

Mijn huidige woning is deels gefinancierd door een aflossingsvrij lening van 500k van mijn bv, en een aflossingsvrije lening van 200k van een bank (eigenlijk 100k aflossingsvrij en 100k banksparen).

Nu wil ik een nieuwbouwwoning gaan kopen van 1.000k, aangaan nieuwe hypotheek in de zomer van 2017. Aangezien ik mijn oude huis nog niet heb verkocht, moet ik in eerste instantie 1.000k lenen. Mijn idee was om 500k aflossingsvrij te lenen met een lange rentevast periode, en 500k annuiteiten met een rentevastperiode van 1 jaar.

Als het nieuwbouwhuis nu over een jaar (zomer 2018) klaar is, en ik mijn oude woning heb verkocht (voor eind 2018), dan wil ik de lening van de bv weer inbrengen. Tegen die tijd is immers de 500k rentevastperiode afgelopen en kan ik boetevrij aflossen.

Aangezien mijn totale aflossingsvrije oude lening 700k groot was, mag ik in de nieuwe situatie ook maar 700k aan aflossingsvrije lening hebben. Daarom zou de BV 200k aflossingsvrij moeten financieren en 300k annuïteiten, en zoals gezegd de bank 500k aflossingsvrij.

Voor de bank maakt het niet uit, want zij financieren 50% aflossingvrij, en wat ik later in de BV doe valt niet onder de gedragscode.

Echter, mag ik fiscaal een jaar 50% aflossingsvrij en 50% annuiteiten hebben, en dan teruggaan naar 70% aflossingsvrij en 30% annuïteiten?

Met vriendelijke groet,

Eligius
eligius
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 23 jun, 2017 4:40 pm

Re: overgangsrecht, lening bv en nieuwbouw

Bericht door eligius »

Heeft niemand ervaring met of een beter begrip van de fiscale regels die in deze situatie van toepassing zijn?
Plaats reactie