Kopen huis Combinatie Spaar/Annuiteit

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ahamay
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 7:21 pm

Kopen huis Combinatie Spaar/Annuiteit

Bericht door ahamay »

Hallo allemaal,

We (mijn vriendin en ik) hebben toch besloten een groter huis te kopen.
Gisteren hebben we een huis gezien en volgens onze financieel adviseur moet dit geen probleem zijn om te kopen.
Hij heeft me e.a. uitgelicht, mijn vraag is klopt dit?

Huidig Huis: 120.000 Euro / 22.000 ingespaard (spaarhypotheek looptijd 24 jaar, 6 verstreken).
Nog niet in de verkoop, ca 125K waard (4 makelaars geschat)

Nieuw Huis: 262.000 Euro, Kosten koper ca. 13.000 Euro.

Ik zet zelf 65.000 Euro spaargeld in en kom dan op volgende uit:

Hypotheek 1 : Spaarhypotheek (aanhouden) tegen ca. 2.6 % rente voor 18 jaar 120000 Euro Maandlast ca.500 euro
Hypotheek 2: Annuïteit 30 jaar, 20 jaar vast tegen 2.6% 93000 Euro Maandlast ca.309 euro (start)

Dus totaal 809 euro oplopend op termijn naar ca 850 euro.

Vraag 1 -Klopt dit een beetje?

Daarnaast gaf hij aan dat kopen zonder verkocht te hebben geen probleem is. Ik moet alleen 12-24 maanden x mijn hypotheekbedrag als reserve op
de rekening laten staan.

Vraag 2 -Klopt dit?

Vraag 3 - Vergeten te vragen, als ik het nieuwe huis koop, kan ik dan de spaarhypotheek al overnemen? DIe loopt toch nog op het oude huis?

Alvast bedankt,

Groeten,

Maurice
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Kopen huis Combinatie Spaar/Annuiteit

Bericht door webka »

ja dit klopt (1+2)

Vraag 3, dat is een administratief iets. Maar komt helemaal goed.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Kopen huis Combinatie Spaar/Annuiteit

Bericht door M_1 »

Kleine aanvulling op 2. Je hebt natuurlijk ook andere kosten en uitgaven, dus bij het bepalen van of je voldoende buffer hebt voor de dubbele lasten komen die 12 of 24 maanden bovenop de overige uitgaven.

Verder is het in het algemeen zo dat je voor je nieuwe huis wel een spaarhypotheek afsluit, maar dat je dat nog geen spaarstortingen doet zolang de oude spaarhypotheek nog loopt. Dus zolang de oude hypotheek nog loopt, is het in feite een soort aflossingsvrije hypotheek. Pas als de oude woning verkocht is en het spaarsaldo naar de nieuwe hypotheek wordt overgemaakt, beginnen ook de spaarstortingen van de nieuwe hypotheek te lopen.
Plaats reactie