verkopen&verhuizen of verbouwen (bankspaar)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Guy1985
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 16 jun, 2017 7:05 pm

verkopen&verhuizen of verbouwen (bankspaar)

Bericht door Guy1985 »

Beste,

Of ik deze vraag op de juiste plaats stel weet ik niet.

Situatie is als volgt:
In 2012 heb ik een opknap woning gekocht, belast met een bankspaarhypotheek van Ôé¼120.000,- Volledig bankspaar. Deze heb ik verbouwd (huis en tuin) voor +\- Ôé¼30.000,-
de huidige waarde van de woning schat ik op Ôé¼135000,- en ik heb inmiddels ruim 10.000,- gespaard in de bankspaar. Het rentepercentage betreft 4,75% nog 5 jaar rentevast. Ik betaal Ôé¼636,- bruto per maand.

Mijn persoonlijke situatie is sinds enige tijd veranderd, in de zin dat ik ben gaan samenwonen.
Steeds vaker denken we na over onze woonsituatie. Mijn huis is nl. vrij "klein" (kleine badkamer, slechts 2 slaapkamers)

Daar wij op termijn graag gezinsuitbreiding wensen en dus graag (iets) groter zouden willen wonen denken wij na over onze opties. Mede met het oog op de huidige hypotheekrente.

De vraag die wij ons zelf stellen: 'is het wijs om nu mijn huis te gaan verbouwen, of het te verkopen en een grotere woning te kopen?'

Optie1:
Het huis heeft de mogelijkheid het te verbouwen en een 3e slaapkamer en grotere badkamer te creëren. Kosten hiervan ongeveer 40/50k.

Optie2: samen kijken naar een andere woning met meer ruimte.

Wij kunnen samen ongeveer Ôé¼350.000,- lenen echter is de wens om niet meer dan Ôé¼200.000,- te lenen ivm maandlasten (oog op de toekomst, kinderen en minder werken)

Uiteraard zou ik willen profiteren van de huidige lage rente. Als wij nu nl. een nieuwe woning kopen met een waarde tussen de 180/200k blijven de maandlasten zoals ze nu zijn ongeveer gelijk.

Echter als we mijn huidige woning zouden verbouwen, stijgen de maandlasten (een deel van de verbouwkosten moet nl. worden gefinancierd)

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Wellicht willen jullie eens schieten op onze twijfel? En zien wij zaken over het hoofd? Zou het bijvoorbeeld tot de mogelijkheden behoren dat ik mijn huidige woning verkoop aan mijn partner en haar laat profiteren van de lage rente? En mag dit? Om vervolgens zelf de overwaarde te gebruiken voor een verbouwing? Of is een andere woning kopen een betere optie? En wat zijn hier de valkuilen?

We hebben binnenkort tevens een gesprek bij de bank, echter een objectieve mening is meer dan welkom.

Alvast badankt! Guy
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: verkopen&verhuizen of verbouwen (bankspaar)

Bericht door M_1 »

Om met het laatste te beginnen, zulke trucjes werken in de praktijk niet. Al is het maar vanwege de simpele eis dat je i.h.a. alleen boetevrij mag aflossen als je ook daadwerkelijk verhuist. Bovendien maak je dan veel extra kosten, terwijl de besparing in de lasten maar vijf jaar voordeel geeft. Je zult netto misschien 6.000 lagere rentelasten hebben. Omdat de spaarpremie stijgt, zal je voordeel nog wat lager zijn.

Bij de overweging verhuizen of verbouwen is dat ook iets om in je achterhoofd te houden. Het voordeel dat je bij verhuizen boetevrij naar een hypotheek met lagere rente kunt overstappen geeft alleen voordeel voor de termijn dat je huidige rente nog vast staat. Dus maar voor vijf jaar. Dus in eerste instantie denk je misschien dat je heel veel voordeel hebt bij verhuizen, omdat je dan veel meer 'kunt' lenen, maar je lasten worden over vijf jaar ook zonder verhuizing een stuk lager.

Ik zou daarom vooral kijken wat je zelf prettig vindt. Als je huis perfect is nadat er iets verbouwd is, dan zou ik voor verbouw kiezen. Als je huis eigenlijk op meer punten niet meer helemaal bij je woonwensen past en de verbouwing dat niet allemaal oplost, dan zou dit een mooie aanleiding kunnen zijn om naar iets anders te gaan kijken.

Wel is het natuurlijk zo dat je nu een hoger bedrag 'kunt' lenen dan toen de rente hoger stond. Daarom is het wellicht mogelijk om voor het zelfde geld een huis te kopen dat beter bij je wensen past. In plaats van dat je goedkoper blijft wonen in een huis dat niet helemaal bij je past.
Plaats reactie