eigendomsverdeling/bijleenregeling

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bibijanne98
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 jun, 2017 7:04 pm

eigendomsverdeling/bijleenregeling

Bericht door Bibijanne98 »

Dag,

Mijn vriendin en ik (samenwonend, zonder samenlevingscontract) gaan een woning kopen. Ik ben in het bezit van een koopwoning, mijn vriendin heeft geen eigen woning. Naar verwachting bedraagt de overwaarde van mijn woning +/- 75% van de koopsom van het nieuwe huis. Hoewel wij in eerste instantie de eigendomsverdeling 50/50 in ons hoofd hadden, vraag ik me nu af of dit (met name fiscaal gezien) wel een handig besluit is. Is een andere eigendomsverdeling, bijv. 75 (ik)/25 (mijn vriendin) niet een betere keuze. Kan iemand mij hierin wellicht adviseren?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: eigendomsverdeling/bijleenregeling

Bericht door webka »

Fiscaal gezien zie ik geen voordeel. Maar er kunnen wel redenen zijn om een andere eigendomsverhouding te kiezen. In ieder geval 'moet' er goed worden vastgelegd dat jij meer inbrengt.... indien je ook daadwerkelijk meer inbrengt. Want dat hoeft namelijk niet. Over de mogelijkheden om te kiezen voor een andere verhouding, of om 50-50 aan te houden waarbij je vastlegd dat jij meer inbrengt en dus recht op een groter aandeel bij verkoop/scheiding etc, is het zinvol je (ook) te laten informeren door een notaris.

Fiscaal gezien kan het aantrekkelijk zijn om die 50-50 aan te houden en dan niet de volledige overwaarde in te brengen...dat hoeft namelijk niet. Op die manier hebben jullie samen over een groter deel renteaftrek.
Voorbeeld: Aankoop woning 200.000/ hypotheek eveneens 200.000 (voor het rekengemak)
De overwaarde van jouw vorige woning is 150.000 = jouw eigenwoningreserve (EWR).
Indien je de verhouding 75-25 aanhoudt dan moet jij de volledige EWR inbrengen om jouw eigenwoningschuld te verlagen.
Jouw aandeel:150.000 (75%) - EWR = 0
Haar aandeel 50.000 is dus het bedrag waar jullie renteaftrek over genieten.

Indien je 50-50 kiest, dan geldt dat je maar 100.000 van de EWR hoeft in te brengen. Je houdt dan dus 50k op je spaarrekening of gebruik je voor andere doeleinden. Immers jouw Eigenwoningschuld is ook maar 100.000.
Haar aandeel is dan 100.000 en dat is dan ook het bedrag waar jullie renteaftrek over hebben.

Wat uiteindelijk fiscaal gezien echt voordeliger uitpakt moet je laten doorrekenen. Box 3 vermogen speelt hierbij ook een rol.
Kortom: ga in gesprek met een onafhankelijk financieel adviseur en notaris en laat je goed informeren. Je vraag is niet eenvoudig op een forum te beantwoorden.
Plaats reactie