Verhuisregeling

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ralph V.
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 9:58 am

Verhuisregeling

Bericht door Ralph V. »

Hallo allen,

We hebben een spaarhypotheek met verhuisregeling uit 2005 30 jaar vast tegen 4,5% rente.
Nu hebben gaan we een ander huis kopen en bekijken we of we deze meenemen.

De spaarhypotheek bestaat uit een leningdeel tegen 4,5% en een spaardeel tegen 4,5%.
Nu zegt de adviseur A dat we dat spaardeel 4,5% kunnen meenemen en voor het leningdeel een nieuwe hypotheek kunnen afsluiten tegen de lagere rente van nu.
De andere adviseur B (waar het product vandaan komt) zegt dat dat bij elkaar hoort en dat je dat niet kunt opbreken.

Wie heeft gelijk?

Groet Ralph
Ralph V.
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 9:58 am

Re: Verhuisregeling

Bericht door Ralph V. »

Nee Florius voorheen bouwfonds.
Maar maakt dat wat uit.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Verhuisregeling

Bericht door webka »

ik denk dat er wat ruis zit in de communicatie met de adviseur(s). Ik denk namelijk dat adviseur A dit niet op dee manier heeft gezegd of bedoeld.

ik neem aan dat je bedoelt dat er sprake is van een spaarhypotheek waarbij je 4,5% rente betaalt en ook 4,5% rente ontvangt over het spaargeld.

Wanneer je naar een andere bank gaat dan kan de spaarhypotheek meeverhuizen. Daarmee wordt bedoeld dat je het recht op een spaarhypotheek behoud tot maximaal het oorspronkelijke doelkapitaal, en tot maximaal de oorspronkelijke eindlooptijd, waarschijnlijk 2035. Dus stel dat in 2005 is afgesproken dat je 100.000 zou opbouwen in 2035 dan mag je dat recht meenemen.
Bij een andere bank krijg je echter wel de rente die vandaag wordt aangeboden, en die geldt voor rente die je betaalt EN die je ontvangt. Dus stel de rente is 2%, dan betaal je 2% en ontvang je 2% over je spaargeld. Je zult dan dus zien dat de hypotheek netto nauwelijks of niet goedkoper is dan met de huidige rente van 4,5%. Je betaalt immers minder rente, je krijgt ook minder terug van de belasting, en je spaarpremie stijgt.

Het is NIET mogelijk om de rente van 4,5% te behouden over het spaardeel en vervolgens wel de lage rente van bijvoorbeeld 2% te krijgen.
Dat kan niet bij een andere bank, maar ook niet bij huidige bank. Dus adviseur B heeft gelijk. De rentes zitten aan elkaar gekoppeld.
Ralph V.
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 9:58 am

Re: Verhuisregeling

Bericht door Ralph V. »

Bedankt dit bevestigde mijn vermoeden.
Plaats reactie