Hypotheek bouwgrond obv indienen omgevingsvergunning

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mary81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 7:51 pm

Hypotheek bouwgrond obv indienen omgevingsvergunning

Bericht door Mary81 »

Weer zo'n vraag waarvan ik het antwoord op internet niet kan vinden...

Wij kunnen een bouwkavel kopen van een particulier.
We zijn het eens over de prijs en onze voorwaarden (financiering, sondering) zijn geaccepteerd.

Punt is dat deze verkoper uiterlijk binnen 8 weken de akte gepasseerd wil hebben. Wij hebben het bedrag van de kavel uiteraard niet op onze rekening staan.

Nu begreep ik dat het mogelijk is vast een hypotheek te krijgen obv een ingediende omgevingsvergunning. Nou met heel veel geluk kunnen we binnen 8 weken een tekening laten maken en dat realiseren. Naar ik begreep wordt dan de kavel vast betaald en blijft het bouwdepot nog op slot tot de onherroepelijke vergunning.

Maar het lijkt me toch dat er meer nodig is dan alleen het indienen van die vergunning? Moeten er op dat moment ook al een taxatie zijn verricht, aanneemsommen bekend zijn ed? Of denk ik te moeilijk?

Weet dat het een behoorlijk specifieke vraag is maar mocht iemand ervaring hebben, hoor het graag.
Mary81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 7:51 pm

Re: Hypotheek bouwgrond obv indienen omgevingsvergunning

Bericht door Mary81 »

Omdat ik zelf destijds naar het antwoord zocht en online niet kon vinden zet ik de uitkomst hier even neer:

Inmiddels weet ik dat er een aantal hypotheekverstrekkers is waarbij je wel de bouwgrond kunt betalen zonder dat je een onherroepelijke omgevingsvergunning in je bezit hebt. Wel moet je dan de volgende zaken al geregeld hebben:

ÔÇó De te financieren grond moet een bouwbestemming hebben
ÔÇó De financieringsopzet moet helder zijn; deze moet onderbouwd worden door een offerte (door offertes) van een aannemer.
ÔÇó In de koopakte van de grond moet zijn vastgelegd dat er een verplichting is tot bouw binnen maximaal twee jaar.
ÔÇó De koopakte van de grond mag geen verkoop belemmerende bepalingen bevatten.
ÔÇó Uitbetaling van de depotgelden kunnen pas na ontvangst van de onvoorwaardelijke omgevingsvergunning plaatsvinden.

voordat je echter een offerte van een aannemer kunt krijgen moet je natuurlijk wel je tekening en sondering al geregeld hebben. Ook bij eenvoudige tekeningen is de doorlooptijd toch zeker een maand of twee (en dan doe je het heel snel).

Voor ons was de grondoverdracht binnen 8 weken dus geen optie. Gelukkig zijn wij er met de verkopers uitgekomen door een waarborgsom te storten bij de notaris.
Plaats reactie