Renteverlies tijdens de bouw, hoe werkt dat

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Mary81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 7:51 pm

Renteverlies tijdens de bouw, hoe werkt dat

Bericht door Mary81 »

Wij staan op het punt een bouwkavel te kopen en daar een nieuwbouwhuis neer te zetten.
Voor de hypotheek hebben we 15K opgenomen voor renteverlies tijdens de bouw (om evt dubbele lasten te dekken).

Maar ik ben onze financieel adviseur vergeten te vragen hoe dit werkt en ben er eigenlijk wel benieuwd naar.

Is dit naast het bouwdepot een apart potje of lening waar je geld uit kunt halen indien nodig? Dus kan ik per maand zelf bepalen hoeveel geld er uit het renteverliespotje moet komen? En hoe moet ik dan aan de bank aantonen dat dit werkelijk is gebruikt voor vaste lasten?
Of moet je van tevoren al bepalen hoeveel je hier straks maandelijks uit gaat halen?

Begrijp wat renteverlies is en waarvoor het is. Maar niet precies of dit een potje is naast je bouwdepot.

Weet iemand dit?
Hoor het graag
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Renteverlies tijdens de bouw, hoe werkt dat

Bericht door M_1 »

Het hangt helemaal af van hoe je het hebt afgesproken. Als je het renteverlies meefinanciert is de kortste manier dat iedere maand de rente over het geld dat voor de nieuwe woning is gebruikt rechtstreeks uit een apart potje wordt gehaald. En dat je zelf dus niets merkt van hoeveel je eigenlijk aan dubbele rente betaalt. Maar omdat dat extra potje een box-3 lening is, is het vaak handiger om het potje zo klein mogelijk te houden. Dus om iedere maand de openstaande schuld in dat potje zo veel mogelijk af te lossen en zo snel mogelijk weer op nul te zetten.

Maar je adviseur kan je dit voor jouw specifieke situatie waarschijnlijk precies uitleggen.
Mary81
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 7:51 pm

Re: Renteverlies tijdens de bouw, hoe werkt dat

Bericht door Mary81 »

Dank je. Ik geloof dat ik het begin te begrijpen :wink:
Dus je spreekt af dat dit renteverlies 'automatisch' door een potje opgevangen wordt.
Maar als je, zoals wij, eigenlijk deze pot alleen voor de save hebt opgenomen, kunnen we zelf in dat renteverliespotje bedragen terugstorten? Dat zou heel mooi zijn.

Het idee van onze adviseur (en ons) was/is om zoveel/lang mogelijk zelf te blijven opvangen en dit zo laag mogelijk te houden zodat we dit in een later stadium kunnen omzetten naar ons bouwdepot en evt een stukje extra meerwerk van kunnen laten doen.

Bouwt iemand van jullie toevallig met Selekt of een Prefab bouwer? Die bouwen dan toch veel sneller waardoor je misschien minder renteverlies hebt?
Plaats reactie