opgebouwde premie aflossen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Cor4411
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 27 nov, 2016 11:47 am

opgebouwde premie aflossen

Bericht door Cor4411 »

Goedemiddag beste mensen,

Ik heb een Meegroeihypotheek van ABNAMRO(186050,-), waaraan een Meegroeiverzekering is gekoppeld(opgebouwd bedrag 120000,-).
Om mijn maandlast te verlagen wil ik het opgebouwde bedrag in ├®├®n keer aflossen, en het resterende bedrag aflossingsvrij maken.
Ik heb gehoord dat de bank hiervoor geen boete mag rekenen omdat de verzekering onlosmakelijk gekoppeld is aan de lening, maar klopt dat wel?

dank voor uw reacties!

vriendelijke groet,
Cor
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: opgebouwde premie aflossen

Bericht door webka »

De basis is dat op EINDdatum boetevrij mag worden afgelost.
Maar afgzien daarvan, wanneer de bestaande opbouw wordt beeindigd, zal er een alternatieve aflosvorm moeten komen die er voor zorgt dat de oorspronkelijke afspraak met de bank om bijvoorbeeld 186k af te lossen op einddatum alsnog wordt gehaald. Zomaar aflossingvrij voorzetten zal niet kunnen, tenzij de waarde van de woning dit toelaat (meestal mag niet meer dan 50% aflosisngrvij worden aangehouden). Indien aan deze voorwaarde wordt voldaan zou het aflossingsvrij voortzetten moeten kunnen, maar het is zekere niet zo dat de afossing per saldo boetevrije kan op dir moment.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: opgebouwde premie aflossen

Bericht door M_1 »

Maar je rentevaste periode was toch net afgelopen? Dan kun je in principe zonder boete aflossen. Alleen heb je dan wel mogelijk een boete in je verzekering zitten, dat weet ik zo niet.

Of had je de rente alweer voor langere tijd vastgezet?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: opgebouwde premie aflossen

Bericht door SimpleMind »

Cor,

Volgens mij ga je hier een paar stappen te snel. Gezien ook de verwarring over je polis in je andere topic lijkt het mij goed om eens met een onafhankelijke adviseur om tafel te gaan zitten.
Afkopen van de polis zal op langere termijn waarschijnlijk geld kosten. Dat kan een gewenste oplossing zijn maar die keuze moet je dan wel overwogen nemen.
En ik vraag me een beetje af of dit idee niet uit frustratie over de polis komt. Ondanks dat alles kan de polis de komende jaren misschien toch wel heel gunstig uitpakken.

Overigens is mij op basis van je laatste post in je eerdere topic nog niet geheel duidelijk wat nu de conclusie is....
Plaats reactie