Deel perceel met opstal in Box3

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 feb, 2017 2:02 am

Deel perceel met opstal in Box3

Bericht door Dikkie Dik »

Ik heb een woning met een bijgebouw ├®n een hypotheek. Het bijgebouw kan ik verhuren als opslagruimte voor langere periode. Nu weet ik dat je niet zomaar een deel mag verhuren als je een hypotheek hebt. De waarde van het bijgebouw volgens de WOZ slechte een paar duizend euro. Om problemen met de bank te voorkomen wil ik dit deel kadastraal afsplitsen, en gewoon houden. De kadastrale actie is dus maar Ôé¼ 90 . Vervolgens wil ik de hypotheek akte aanpassen. De kadastrale nummers moeten aangepast worden en er moet een erfdienstbaarheid komen omdat al de nutsleidingen door dit stukje lopen. Dit kost wat bij een notaris. Maar ik verkoop niets dus dan hoef ik de bank niets te betalen. Hun onderpand is ruim voldoende : maar 60% hypotheek op wat er blijft bij de woning. Kan de bank dit weigeren ? In feite doe ik het om problemen met hen te voorkomen. :roll:
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Deel perceel met opstal in Box3

Bericht door M_1 »

Een hypotheek bestaat grofweg uit twee onderdelen, de lening en het onderpand dat tegenover de lening staat. Het onderpand is dus een essentieel onderdeel van de hypotheek. Als het onderpand verandert, dan komt in principe ook de hele hypotheek te vervallen. Je zult dan in feite ook een geheel nieuwe hypotheek moeten aangaan, op het 'nieuwe' onderpand. Het is de vraag of de bank dat op de huidige voorwaarden wil doen. Andersom geldt ook dat je niet zomaar een deel van het onderpand mag verkopen of afsplitsen zonder toestemming van de geldverstrekkers. Het is dus wel iets meer dan alleen een formaliteit voor de bank.

Los daarvan is het de vraag of dit opsplitsen wel kan. De gemeente kan namelijk ook moeilijk doen. Heb je al bij de gemeente nagevraagd of dit mag? Je mag nl. meestal niet zomaar een perceel in twee delen opsplitsen. Het 'nieuwe' perceel zal dan, als voorbeeld, ook aan de bestemmingsplannen moeten voldoen en het is zeker niet evident dat een bijgebouw bij een woonhuis het zelfde wordt gezien als een losse opslagruimte.
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 feb, 2017 2:02 am

Re: Deel perceel met opstal in Box3

Bericht door Dikkie Dik »

De waarde van de schuur is laag omdat de taxateur deze zo heeft gewaardeerd. De gemeente heeft niets te bepalen zolang ik niet ├®├®n deel apart verkoop, dat blijkt uit uitspraken van rechters.
Het blijft planologisch horen bij deze woning. Overigens waren het twee percelen toen ik het kocht en zijn deze samengevoegd indertijd. In de akte staat "woning met opstallen" ,
niet " woning, een bijgebouw links, een bijgebouw rechts, een schuur en een paardenstal". Dit blijft gewoon "woning met opstallen". Sinds de aanschaf zijn de originele woning en bijna al de andere gebouwen afgebroken en nieuw gebouwd. De bank weet dit ; de hypotheek is gebaseerd op de eindwaarde. Gezien mijn ervaringen met deze bank is vragen geen optie.
Gebruikersavatar
Dikkie Dik
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 feb, 2017 2:02 am

Re: Deel perceel met opstal in Box3

Bericht door Dikkie Dik »

Bedankt 'Tukker' . Dit ga ik dan zo maar doen ! :)
Plaats reactie