Begunstigde levensverzekering veranderen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

MisterEd

Begunstigde levensverzekering veranderen

Bericht door MisterEd »

Stel;
Ik heb ten tijde van het afsluiten van een hypotheek ook een levensverzekering afgesloten om hiermee aan het eind van de looptijd de hypotheek te betalen.
Stel;
Mijn vrouw en ik sloten toentertijd beiden zo'n levensverzekering af met elkaar als begunstigde.
So far, so good..

3 Jaar later scheiden we en na weer 6 jaar verkoopt de vrouw (na toewijzing van de woning door de rechter) het huis.
Wat gebeurt er dan met de levensverzekering ?
Kan ik zomaar de begunstigde veranderen van mijn vrouw naar willekeurig wie ? Het is tenslotte een levensverzekering op mijn naam..?!
Het zou nml. wel zuur zijn als het geld dat in 9 jaar is betaald ook nog eens naar mijn ex verdwijnt.... toch ?
Maakt het daarbij nog uit wie de premie gedurende die 9 jaar betaald heeft ?

Alvast bedankt voor jullie hulp...
Rob
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 11:57 am

Bericht door Rob »

Als de polis op uw naam staat en de polis is niet meer verpand aan de hypotheek bent u vrij om de begunstiging ieder moment te wijzigen.

Dit kunt u schriftelijk aangeven aan de maatschappij of de adviseur raadplegen waarbij de polis gesloten is.

Succes !
Gast

Bericht door Gast »

Rob schreef:Als de polis op uw naam staat en de polis is niet meer verpand aan de hypotheek bent u vrij om de begunstiging ieder moment te wijzigen.

Dit kunt u schriftelijk aangeven aan de maatschappij of de adviseur raadplegen waarbij de polis gesloten is.

Succes !
Heel hartelijk bedankt voor uw antwoord.
Alleen: wat bedoelt u met "als de polis niet meer verpand is.." ?
Wellicht of de polis gekopeld is aan de hypotheek ?
Rob
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 30 aug, 2006 11:57 am

Bericht door Rob »

Ik neem aan dat de polis aan de hypotheek was gekoppeld ofwel verpand.
Als de woning verkocht is gaat de verpanding pas eraf en heeft u een
"losse" polis die u overal voor kunt gebruiken.

U dient de maatschappij of uw adiseur te bellen met de vraag of de verpanding inmiddels van de polis is afgehaald.
Om dit te realiseren dienen ze een verklaring van de geldverstrekker te hebben ontvangen dat de hypotheek volledig is ingelost.

Als u de verzekeringnemer bent kunt u daarna de begunstiging laten wijzigen op de polis.

Succes.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Volgens mij moet zij meetekenen voor de wijziging begunstiging als ze medeverzekeringnemer is.

Goed informeren dus.
Plaats reactie