restschuld aanvullen met hypotheek op erfenis mogelijk?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Zaphod
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 5:11 pm

restschuld aanvullen met hypotheek op erfenis mogelijk?

Bericht door Zaphod »

Ik wil mijn huis (met een forse restschuld) verkopen om waarschijnlijk een nieuw huis te kopen.
Naast mijn eigen huis heb ik 3 jaar geleden (samen met nog 2 kinderen) het huis van mijn ouders ge-erft. Hierop staat nog een klein deel hypotheek van 10.000. Het huis staat te koop maar doet weinig tot niets.

Nu had ik bedacht dat het misschien mogelijk zou zijn om een hypotheek op het ge-erfde huis te nemen om de restschuld van mijn eigen huis mee af te lossen. Wanneer de ge-erfde woning verkocht is is het de bedoeling die hypotheek meteen weer af te lossen (met boete waarschijnlijk?) De 2 overige erfgenamen willen meewerken.

Is dit mogelijk? Wie heeft hier ervaring mee?
Is de rente van die hypotheek op het ge-erfde huis dan aftrekbaar (omdat ik het als restschuld gebruik)?
Bij welke hypotheekverstrekker regel ik dit het beste? Mijn huidige, de nieuwe, of die waar het (mini)restand van het ge-erfde huis op staat?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: restschuld aanvullen met hypotheek op erfenis mogelijk?

Bericht door Jean henri »

Ja, dit is in beginsel mogelijk, maar er spelen wel een paar obstakels waar je goed rekening mee moet houden:

Jij bent (zoals je schrijft samen met 2 anderen) de erfgenaam. Jullie zullen alle drie toestemming moeten geven om het geerfde huis als onderpand van de hypotheek te laten dienen. Als de 1 van de 2 geen toestemming geeft, dan gaat het niet.

Een geldverstrekker verstrekt een geldlening op 2 gronden:
1) voldoende onderpandswaarde => dat is ingevuld
2) voldoende inkomen om een box 2 lening te kunnen dragen naats de hypotheek die al loopt => dit is vaak genoeg wat moeilijker, maar het is een kwestie van laten berekenen.

Wat betreft de renteaftrek, ja die is aftrekbaar voor zover de geldlening wordt gebruikt voor het aflossen van een renteverlies met verkoop. Deze periode van aftrek is 10 jaar.

Op zich maakt het niet uit bij welke geldverstrekker je dit het beste kan doen. laat je adviseren door een goede en onafhankelijke adviseur. De hoofdlening op je nieuwe woning is het belangrijkste, deze geldlening is slechts een gevolg .
Plaats reactie