Financiering lukt maar niet (??)

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Haarlem1979
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 5:08 pm

Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door Haarlem1979 »

Goedemorgen forumers,

Ik hoop dat van iemand te horen krijg wat de reden is dat ik geen lening krijg want mijn pet gaat het te boven.

Het volgende is het geval: in november 2011 kocht ik mijn huurappartement van mijn ex-huisbaas.
Ik woonde hier toen al 7 jaren en ik heb het voor een uitermate lage prijs gekocht. Het appartement werd bij de verkoop getaxeerd op EUR 140.000,- en ik kocht het voor EUR 82.500. De financiering was snel rond gevolgd door het passering bij de notaris.

Vorig jaar kreeg ik opnieuw een appartement aangeboden pal naast mij van mijn ex-huisbaas. Hij had in ons complex 6 appartementen waarvan hij er dus in totaal 5 verkocht had. 4 aan andere mensen en 1 aan mij. De 5e wilde hij ook graag wegdoen. Reden hiervoor was het bereiken van de 65 jarig leeftijd en hij wilde uit de VVE omdat hij een te kleine partij was. Voor dit appartement betaalde ik een nog lagere prijs. In totaal zit ik op EUR 138.000,- voor deze twee appartementen. Mijn jaarinkomen is bruto EUR 35.000,- en op mijn eerste appartment rust een hypotheek van EUR 88.500 en het tweede appartement heb ik zonder hypotheek gekocht. Voor dat tweede appartement heb ik geen hypotheek afgesloten. Een deel van de koopsom komt uit mijn eigen spaarpot en het restant EUR 40.000 heb ik geleend met mijn ouders. Het appartement staat op mijn naam en ook voor dit appartment ben ik gepasseerd bij de notaris afgelopen jaar.

Hier zit het probleem dat ik maar niet kan snappen.

Er is dus niemand die mij een hypotheek wilt verstrekken van EUR 40.000,-. Mijn ouders willen hun EUR 40.000 terug. Qua ruimte in de leninghoogte moet dit in mijn ogen gewoon kunnen. Het appartement dat ik heb gekocht is een appartement dat ik heb gekocht in verhuurde staat.

Het plaatje is alsvolgt:

Appartement 1 Taxatiewaarde EUR 140.000 Hypotheek EUR 88.500
Appartement 2 Taxatiewaarde EUR 135.000 Hypotheek nog niet
Inkomen jaarbasis EUR 35.000
Overige leningen 0
Hoogte bestaande hypotheek EUR 88.500

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat de reden is van het feit dat ik dit appartement 2 maar niet gefinancieerd krijg? De enige offerte die ik heb gekregen was een persoonlijke lening van de ABN-Amro met een rentepercentage van 10,2%. Dat doe ik niet. De overige banken (SNS, Rabobank, ING etc.) werken er liever niet aan mee. Dat komt in mijn ogen door a) ze niet snappen waar het omgaat of b) het een appartement een verhuurd abject betreft. Met a) bedoel ik dat het een appartement betreft dat al in mijn bezit is en hier GEEN hypotheek oprust.

Kan iemand hier een lichtje op schijnen?

Met vriendelijke groet,
Jasper
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door pault »

ik zou zeggen, gewoon een 2e hypotheek op je door jezelf bewoonde appartement nemen.
gezien inkomen en waarde woning zou dit moeten passen.
is dan wel een box 3 lening, maar dat maakt niet uit, dat kan.
waar loopt de eerste hypotheek?

pault
Haarlem1979
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 5:08 pm

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door Haarlem1979 »

Die loopt bij de SNS bank (personeelshypotheek). Deze hypotheek wil ik graag aanhouden omdat het een fantastisch laag rentepercentage heeft.

De SNS Bank wilde er niet aan meewerken omdat het zou gaan om financiering van commercieel vastgoed...
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door pault »

Ha! de SNS!
tja, die hebben de buik meer dan vol van commercieel vastgoed!

Wellicht een tweede hypotheek bij dochter BLG?

pault
Haarlem1979
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 5:08 pm

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door Haarlem1979 »

Hahahaha, maar in tegenstelling tot het hele vastgoedverhaal is deze 2e hypotheek appeltje-eitje als je het mij vraagt.
Onbegrijpelijk dat ze daar niet aan mee willen werken. Totale lening zou dan op EUR 128.500,- komen tegen een taxatiewaarde van EUR 140.000.

BLG heb ik ook al geprobeerd maar ik ga net doen of mijn neus bloedt.

mvg,
Jasper
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door webka »

Als je huidige woning daadwerkelijk getaxeerd wordt op 140k, is er geen enkel probleem. Er zijn diverse banken die dan de lening verstrekken, ondanks dat het een box 3 lening betreft.
De verhuurde woning dient geheel buiten de aanvraag te blijven.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door Rense »

Vanuit kostenoogpunt ook interessant:

WOZ krediet bij Credivance. Rente variabel 4,90%. Tot 100% WOZ waarde - inschrijving geen aflossingsverplichting (aflossen mag wel boetevrij). Tot 150% WOZ waarde - inschrijving minimaal 1% per maand aan rente en aflossing. Geen bijkomende kosten. Regelen binnen 1 week.

Als je voldoende ruimte hebt om 1% per maand te betalen (Ôé¼ 400,00 per maand) dan ben je in circa 11 jaar van de lening af (bij ongewijzigde rente).
Raymond Lohuis
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 2:06 pm
Locatie: Regio Haarlem

Re: Financiering lukt maar niet (??)

Bericht door Raymond Lohuis »

Los van het feit of de waarde van het pand en het inkomen incl. huur voldoende is, is een hypotheek van Ôé¼ 40.000,- voor een box 3 financiering te laag.
Banken hebben over het algemeen een minimum bedrag voor hypothecaire box 3 financieringen.
Werk voor 400 000 is net zoveel als voor 40.000, maar op de eerste zijn de verdiensten beter.
Beste oplossing is om te kijken of je voldoende overwaarde hebt op de huidige woning voor een 2e hypotheek of een WOZ krediet (is goedkoper dan een standaard krediet)
Plaats reactie