Samenwonen met restschuld

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Natasja-H
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 jun, 2017 11:43 pm

Samenwonen met restschuld

Bericht door Natasja-H »

Hallo allemaal, ik ben Natasja en wil mijn probleem aan jullie voorleggen in de hoop dat er goede adviezen uit voort komen.

Situatie:
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen. Hij heeft echter een huisje dat onder water staat. (Figuurlijk gesproken anders was de ramp helemaal niet te overzien :roll: )
Hij probeert zijn woning te verkopen. Als dat lukt trekt hij bij mij in. Er zal dan een restschuld zijn omdat de marktwaarde van het huis lager is dan zijn huidige hypotheek.
Mijn vriend heeft geen spaargeld en kan dat verschil dus niet bijleggen. Ik heb wel wat spaargeld en ben bereid enkele duizenden euro's aan hem te geven of lenen.

Probleem 1:
De restschuld is groter dan mijn spaargeld buffertje.

Probleem 2:
Wij wonen nu nog niet samen. Kan ik dan wel geld geven of lenen aan mijn vriend om zijn restschuld te gaan aflossen?
Ik hoorde namelijk over onderhandse leningen en schenkingen dat dit alleen gunstig is voor familie omdat anders hoge belasting moet worden betaald?


Wat kunnen wij het beste doen om z.s.m. verder te kunnen met ons leven?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door rambagts »

Beste Natasja,
Je vriend doet er verstandig aan zijn woning niet te verkopen (koopcontact te ondertekenen) voordat hij zijn restschuld volledig heeft geregeld. Dus eerst bespreken met zijn hypotheekverstrekker (stel dat hij zijn woning verkoopt en de restschuld niet eerst goed geregeld heeft, dan kan de notaris de woning niet leveren aan de nieuwe koper en deze koper zal dan de 10% boete opeisen).

Probleem 2:
Je kunt je vriend in 2017 tot maximal 100.000 belastingvrij schenken om zijn restschuld af te lossen maar ik neem aan dat je je spaargeld terug wil krijgen als de verkering uitgaat. Dus maar niet doen. Je zou het hem kunnen lenen. Neem hiervoor contact op met de notaris waar jullie ook jullie samenlevingscontract gaan regelen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door webka »

Meest verstandige is dat je vriend de restsschuld zelf oplost en niet via de geldverstrekker. Indien er een restschuld achterblijft bij de huidige bank, zal deze een A2 codering in het BKR plaatsen. Dat hoeft in deze situatie geen drama te zijn, maar kan toch belemmerend werken bij een nieuwe hypotheek.
Wanneer hij zelf een restsschuldkrediet afsluit voor het tekort dan heb je daar niet mee te maken.
Wanneer een nieuwe woning wordt aangekocht kan deze restsschuld, in prinicpe, ook weer worden meegenomen in een nieuwe hypotheek.

Dat kan uiteraard ook door een lening van jou, maar aangezien jij niet het hele besdrag beschikbaar hebt zou ik het zo zuiver mogelijk houden en echt een krediet afsluiten die volledig aansluit en te herleiden is naar de restschuld.
Natasja-H
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 jun, 2017 11:43 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door Natasja-H »

rambagts schreef:Beste Natasja,
Je vriend doet er verstandig aan zijn woning niet te verkopen (koopcontact te ondertekenen) voordat hij zijn restschuld volledig heeft geregeld. Dus eerst bespreken met zijn hypotheekverstrekker (stel dat hij zijn woning verkoopt en de restschuld niet eerst goed geregeld heeft, dan kan de notaris de woning niet leveren aan de nieuwe koper en deze koper zal dan de 10% boete opeisen).
Bedankt voor deze waarschuwing. Wat voor mogelijkheden zal een hypotheekverstrekken aanbieden in een dergelijk geval? Zou deze een veto kunnen uitspreken of hebben ze nog iets van een zorgplicht?
Probleem 2:
Je kunt je vriend in 2017 tot maximal 100.000 belastingvrij schenken om zijn restschuld af te lossen maar ik neem aan dat je je spaargeld terug wil krijgen als de verkering uitgaat. Dus maar niet doen. Je zou het hem kunnen lenen. Neem hiervoor contact op met de notaris waar jullie ook jullie samenlevingscontract gaan regelen.
Geld is niet het belangrijkste in mijn keuze. Ik wil niet mijn spaargeld verliezen aan een relatie die snel zou stranden. Samenwonen zou ik ook niet overwegen als ik niet samen verder wil. In deze tijd is een notaris misschien onoverkomelijk. Een samenlevingscontract heb ik echter nooit aan gedacht. De hypotheek is de grootste hindernis waar wij nu vooral toch mee bezig zijn. Dank u wel voor het advies!

Klopt het bedrag van 100.000 belastingvrij schenken wel? Op de website van de belastingdienst wordt alleen over schenken tussen familieleden gesproken. Wij zijn niet getrouwd dus (nog) geen familie?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngen-2017-
Natasja-H
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 jun, 2017 11:43 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door Natasja-H »

webka schreef:Meest verstandige is dat je vriend de restsschuld zelf oplost en niet via de geldverstrekker. Indien er een restschuld achterblijft bij de huidige bank, zal deze een A2 codering in het BKR plaatsen. Dat hoeft in deze situatie geen drama te zijn, maar kan toch belemmerend werken bij een nieuwe hypotheek.
Wanneer hij zelf een restsschuldkrediet afsluit voor het tekort dan heb je daar niet mee te maken.
Wanneer een nieuwe woning wordt aangekocht kan deze restsschuld, in prinicpe, ook weer worden meegenomen in een nieuwe hypotheek.

Dat kan uiteraard ook door een lening van jou, maar aangezien jij niet het hele besdrag beschikbaar hebt zou ik het zo zuiver mogelijk houden en echt een krediet afsluiten die volledig aansluit en te herleiden is naar de restschuld.
De BKR codering voorkomt dat je andere grote leningen aan kunt gaan toch? Of kun je dan ook geen telefoon contract meer afsluiten bijvoorbeeld? Kan er niet een regeling met een hypotheekverstrekker worden getroffen zonder dat hij als wanbetaler in de boeken komt te staan? https://www.bkr.nl/veelgestelde-vragen/ ... overzicht/

Een krediet is ook duur hoge rentes. De schenkbelasting aan niet familieleden is met 30% onwijs hoog. Het wordt ons wel erg moeilijk gemaakt om met goede wil een oplossing te vinden.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door SimpleMind »

Klopt het bedrag van 100.000 belastingvrij schenken wel? Op de website van de belastingdienst wordt alleen over schenken tussen familieleden gesproken. Wij zijn niet getrouwd dus (nog) geen familie?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngen-2017-
Zie de pagina die je zelf al aangaf. Bij "De schenker is een ander dan uw ouder, bijvoorbeeld een oom, tante, of uw grootouders. Én u bent tussen de 18 en 40 jaar.*
Maakt niet uit of het familie, vrienden of volslagen vreemden zijn.... Link naar de voorwaarden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ning-2017-
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door M_1 »

Maar los van of je een deel van het geld zou mogen schenken is een belangrijker vraag of je dat zou moeten willen. Ik zou dan toch eerder denken aan het geld aan hem lenen.
Natasja-H
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 jun, 2017 11:43 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door Natasja-H »

Ik ben heel dankbaar voor jullie adviezen!

Als ik financieel ga helpen met mijn spaargeld, dan wil ik er een lening van maken en g├®├®n gift. Maakt het nog uit of ik dit apart in een akte bij de notaris op laat stellen of kan het in een samenwoningscontract mee beschreven worden?

Groetjes,
Natasja
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door M_1 »

Als je het in het samenlevingscontract doet, dan moet je het samenlevingscontract weer aanpassen als in de toekomst de schuld vereffend zou zijn. Dat lijkt mij niet zo handig. Daarom zou ik het in een apart document zetten.

Dat hoeft overigens niet perse bij de notaris. Het kan ook via een 'onderhandse' overeenkomst. Daarvoor zijn diverse standaard-modellen te vinden.
Natasja-H
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 jun, 2017 11:43 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door Natasja-H »

Heeft een onderhandse overeenkomst wel de zelfde waarde als een notariele akte juridisch gezien?

Stel dat het niet goed gaat en hij mij niet wil terug betalen. Biedt de onderhandse overeenkomst dan dezelfde zekerheid?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Samenwonen met restschuld

Bericht door rambagts »

Hier vind je wat nuttige informatie en een link naar een goed modelcontract.\
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... n-familie/

Er staat ook een advies bij om bij hoge bedragen een notaris in te schakelen om bewijsproblemen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie dat een geldlener beweert dat zijn handtekening vervalst is. Als je dit buiten een notaris om doet zou je kunnen overwegen om de ondertekening in het bijzijn van een getuige te laten plaatsvinden. Bijvoorbeeld een gemeenschappelijke kennis of vriend.
Plaats reactie