Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypotheek?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypotheek?

Bericht door Ellen »

Ik woon in een sociale huurwoning in de Jordaan. Ik kan de woning (3e verdieping) met zolder samen kopen voor Ôé¼175.000,- kopen, wat een buitenkansje is want samen is het 65-70m2 en de m2 prijs is hier meer dan Ôé¼4800,- . Op zich zou ik de aflossing makkelijk kunnen betalen, en ik zou zelfs tijdelijk de 3e verdieping tijdelijk aan expats kunnen verhuren (eigen ingang trappenhuis) tot ik financieel beter zit. Dat zou per maand bruto Ôé¼1500,- opleveren.
Op zich zou het voor een bank niet echt een risico zijn om mij een hypotheek te geven denk ik, maar dit is geen doorsnee verhaal.
De prijs staat vast tot februari 2018...
Heeft iemand enig idee hoe ik de aankoop zou kunnen financieren? Ik heb geen familie die zou willen helpen. En via Sameningeld is wel iets mogelijk maar dat is voor mij veel te duur, en andere crowdfunding is meer voor verbouwingen en kortere termijnen.

Alvast hartelijk dank!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door M_1 »

Als je op basis van je inkomen en spaargeld geen gewone hypotheek kunt krijgen, dan zal een hypotheek voor de verhuur er helemaal niet in zitten. Dat de bank geen risico zou lopen is zeker bij verhuur niet bepaald juist.

Dit nog afgezien van de vraag of (tijdelijke) verhuur ├╝berhaupt mag van de gemeente, VvE en verkoper. Waarschijnlijk zijn er clausules die dit niet toestaan.

Het meest realistische scenario is een gewone hypotheek voor je woonhuis, aangevuld met spaargeld en als dat nog niet voldoende is, nog wat extra geld van familie of kennissen. Maar hoeveel zou je op basis van je inkomen kunnen lenen? Als er een groot gat zit tussen wat je kunt lenen en wat je nodig hebt, dan kun je je ook afvragen of het wel zo verstandig is om te kopen. Ondanks dat het een 'buitenkans' zou zijn.

Wat zijn trouwens de lasten voor erfpacht en de VvE?
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Dank voor je reactie.

Bij ons in de Jordaan verhuurt ongeveer de helft van mijn buren aan expats, ook binnen deze VVE. Als er ├®├®n vertrekt staat de volgende al op de stoep. Tegenwoordig mag dat ook van de overheid: https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-woning. Dus dat zal het probleem niet zijn.

En de prijs die ik moet betalen ligt heel veel onder de marktwaarde. Desnoods (maar liever niet) verkoop ik de derde verdieping meteen door voor flinke winst. Deze woninkjes worden nu voor ongeveer Ôé¼240.000,- verkocht. Maar dan zitten ik en de kinderen op de zolder, wat voorlopig OK zou zijn maar niet meer als de kinderen groter worden.

Het staat op eigen grond dus geen erfpacht, en de eigen bijdrage voor de VVE was de laatste keer dat ik het vroeg Ôé¼66,- per maand, dat verandert wel eens afhankelijk van het onderhoud wat nodig is. Maar ze zijn nu aardig bij.

Daarom denk ik dat een bank geen risico zal lopen, ook al heb ik op dit niet het juiste inkomen en genoeg eigen geld.

Het probleem is nu alleen een bank vinden die even het hele verhaal aanhoort...
Laatst gewijzigd door Ellen op ma 01 mei, 2017 4:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door M_1 »

En heb je al alle voorwaarden die de woningbouwvereniging stelt ontvangen en doorgelezen?
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Het is van een makelaar/belegger. Er zijn geen voorwaarden.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door webka »

Wat is je bruto inkomen, en is het vast?
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Mijn inkomen is nu ontoereikend en ik heb op het moment geen vaste baan. Maar als ik 50% van de marktwaarde (of minder) aflossingsvrij zou doen zou ik de vaste lasten makkelijk kunnen betalen, helemaal ik een deel of een kamer verhuur.

Daarom zoek ik dus naar andere mogelijkheden om een hypotheek te krijgen. De eigenaar zegt dat ik het kan kopen en gelijk voor het dubbele doorverkopen en dan heb ik inderdaad heel vette winst. Dus voor een hypoheekverstrekker zou er geen risico zijn.
Maar ik wil hier zelf nog heel erg lang blijven wonen..

Er waren een poosje geleden nog maatwerkhypotheken maar het lijkt wel of die er niet meer zijn.
Ook een hypotheek van een particulier of bedrijf met dezelfde voorwaarden van een bank zou mogelijkheid kunnen zijn, ik ken wel meer mensen die dat hebben. Bijvoorbeeld met als extra voorwaarde een deel van het jaar gebruik van (een deel van) de woning.

Ik weet zeker dat er een manier is. Dus als iemand een goede tip heeft, graag!

Het hoeft ook niet volgende maand rond te zijn, mag ook over een half jaar. Maar het zou wel fijn zijn om binnenkort de stap te maken.
Laatst gewijzigd door Ellen op di 09 mei, 2017 8:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HomE1984
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 jan, 2017 4:57 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door HomE1984 »

Geen baan/geen geld = geen hypotheek.
Ben bang dat je het aan je voorbij moet laten schieten. Of zorg dat je zo snel mogelijk aan een goed betaalde baan komt dat je alsnog een lening kan krijgen.
Maar waarom zou de eigenaar het aan jouw verkopen als hij aan de andere kant het dubbele kan vangen?
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Ik heb een huurcontract en ik blijf hier gewoon wonen. Hij heeft het erg goedkoop gekocht (meerdere appartementen in ├®├®n koop op een veiling) en ik heb heel veel geld in het onderhoud gestoken. Heb je redenen om aan te nemen dat mijn verhaal niet klopt?

Niet lang geleden was het geen probleem om een hypotheek krijgen tot 65% van de executiewaarde van de woning tot een bedrag van 225.000 euro. Zo'n rare vraag is het dus niet. Maar toen was er nog een aanschrijving op een ander gedeelte van dit pand dus toen ging het feest niet door.

De grote banken doen nu bijna alleen maar standaard hypotheken maar in dot geval is er geen risico voor de geldverstrekker. Ik kan de maandlasten ook makkelijk opbrengen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door webka »

Zonder inkomen kan het gewoon niet. Vroeger al niet, en nu helemaal niet. Kredietcrisis enzo. Dus de gedachte die je hebt dat het zeker zou moeten kunnen is pertinent onjuist.
Aflossingsvrij is voor jou ook al onmogelijk. Er is immers geen sprake van overgangsrecht.
Of je de maandlasten kunt betalen is in deze situatie volkomen irrelevant.
Het moet passen op basis van de GHF. Dat geldt vor grote en kleine banken. En ja, inderdaad, er zijn zogenaamde explains, maar daar is hier in het geheel geen sprake van. Sterker nog, er zijn alleen maar zaken die de aanvraag zwakker maken. Zoals bijvoorbeeld de verhuur.
De situatie die jij schetsts is werkelijk volkomen kansloos in het reguliere circuit. Hje beste kans heb je binnen de familie of vriendenkring.
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Dat klopt niet helemaal. Van minister Blok mogen banken weer veel meer aan maatwerkhypotheken doen maar dat doen ze niet.
In dit geval is er heel laag risico voor de geldverstrekker. Net zoveel als met iemand die ruim de helft van de hypotheek al heeft afgelost.

Een deel van de hypotheek aflossingsvrij mag wel degelijk, tot 50% van de marktwaarde zelfs indien gewenst.
Alleen krijg je voor het aflossingsvrije gedeelte geen HRA.

En of de hypotheekverstrekker het goed vind als ik een deel of een kamer zou verhuren of de woning met iemand zou delen dat komt dan wel weer. In ieder is het qua ruimte wel mogelijk en is er heel veel vraag naar woonruimte hier in A'dam Centrum.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door HJV »

Op iedere vraag krijg jij van de adviseurs hier een juist antwoord welke jij in twijfel trekt.
Indien je het steeds beter weet vraag ik mij af wat je hier doet
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door webka »

Ik weet dat explains kunnen, maar niet voor de situatie die jij omschrijft.
ik weet dat aflossingsvrij kan, en er dan (soms) geen renteaftrek is, maar nietvoor jou (zoals ik al schreef), want dat maakt de zaak alleen maar zwakker.

Wat ik ook weet is dat jij niet in staat bent om risico in te schatten, er is namelijk niets zeker in je verhaal: geen vast inkomen (is eigenlijk uberhaupt wel inkomen of is het alleen een uitkering?), eventuele verhuurinkomsten (die er nu die nog niet zijn), en dus een verhuurd onderpand, geen (voldoende) eigen geld, toestemming voor verhuur? "dat regelen we later wel".....:s

Laatste post die ik er aan besteed: Ik doe ongeveer 120- 150 hypotheken per jaar, met daaronder aardig wat aanvragen die afwijken van standaard. De zaak is volkomen kansloos en werkelijk elke hypotheekadviseur stuurt je na 5 minuten weg, ervanuitgaande dat ze tijdens het voorbellen van de afspraak al niet de deur hebben gewezen.
Ellen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 apr, 2017 11:42 pm

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door Ellen »

Dank voor de reacties.

Ik weet al dat een hypotheek krijgen in het reguliere circuit in dit geval niet mogelijk is omdat de regels tegenwoordig erg streng zijn. En nee, ik heb geen uitkering en ik heb, gezien de toon van de reacties, ook niet geen zin om mijn financiële situatie hier toe te lichten.
Ik vroeg dan ook om tips, om meedenken. Niet om afgezeken te worden.

Er zijn wel mensen in mijn vrienden/kennissenkring die een hypotheek bij bekenden hebben kunnen afsluiten met bijvoorbeeld als voorwaarde het gebruik van een deel van de woning - met eigen keuken en badkamer - als pied-a-terre of voor een studerend kind, of af en toe gebruik van de woning voor weekends in Amsterdam-Centrum of zoiets. Het levert immers meer rente op dan het geld op de bank laten staan en voor dit geld koop je anders geen appartementje meer in deze buurt.

Mocht iemand iemand weten die eventueel interesse zou kunnen hebben dan hoor ik het graag.

Fijne dag!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Zeer aantrekkelijk aanbod maar hoe krijg ik een hypothee

Bericht door M_1 »

Het is niet dat we je willen afzeiken, het is simpelweg dat er geen mogelijkheden lijken te zijn bij 'gewone' geldverstrekkers. En waarschijnlijk waren die er ook in de 'goede tijden' niet. Al weten we natuurlijk de details niet van je situatie.
Mijn inkomen is nu ontoereikend en ik heb op het moment geen vaste baan. Maar als ik 50% van de marktwaarde (of minder) aflossingsvrij zou doen zou ik de vaste lasten makkelijk kunnen betalen, helemaal ik een deel of een kamer verhuur.
Een explain is en was alleen mogelijk als er duidelijke indicaties zijn dat je inkomen in de toekomst bij de lening zou kunnen gaan 'passen'. Een combinatie van ontoereikend inkomen en geen vaste baan zet de 'stoplichten' ook voor de explains op donker oranje. Ook al kun je nog zo'n goed koopje hebben, als je daar veel meer geld voor zou moeten lenen dan wat bij je inkomen past, dan is dat een no-go. Vandaar het simpele antwoord dat je bij commerciële partijen niet echt een hypotheek zult kunnen krijgen.

(En ik wil niet te belerend zijn, maar als je voor het kunnen betalen van de vaste lasten kunstgrepen moet uithalen zoals een groot deel aflossingsvrij lenen, dan zal iedere financier wel vinden dat de verhouding tussen woonlasten en inkomen wel enigszins scheef komt te liggen.)

Je kunt natuurlijk prima op zoek gaan naar alternatieve financiering. Misschien dat er in je kennissenkring wel mensen zijn die je geld zouden willen lenen, als daar mensen bij zitten die ook al aan anderen zulke financiering hebben gegeven of van anderen zulke financiering hebben gekregen. Je hebt dan immers niet te maken met eisen aan de verhouding tussen lening en inkomen. Ik zou daarom bij die vrienden/kennissen eens vragen of hun financiers misschien je zouden kunnen helpen.
Plaats reactie